Tartryffel skrev:2444ever skrev:Och av detta kan man lära sig att de flesta Volvoverkstäder har rimliga priser?
Min slutsats var kanske lite enkelt skriven, ett tankesprång helt enkelt, jag pillade dessutom dit ett frågetecken för att inte reta upp någon i ett hett ämne, möjligt att du tog det som ironi mot ditt inlägg precis innan. För att förklara lite närmare:
Jag har alltid trott att Mekonomens verkstäder hade låga priser till att börja med för att slå sig in på marknaden, (ungefär som du skrev) dom har ju antagligen ekonomiska muskler sedan tidigare. Och att dom förr eller senare skulle höja en del, antingen för att dom måste eller för att dom kan (samtidigt som kanske märkesverkstäder tvingas sänka en del p.g.a konkurrens). Jag har ingen koll på siffror, men i ditt tidigare inlägg skriver du att Mekonomen höjt sina timpriser. Jag litar ju inte blint på vad folk skriver, men det stämmer lite med en allmän känsla jag fått av diverse olika inlägg här på forumet. För en tid sen fanns det ju en del inlägg som tydde på att Mekonomen var rätt mycket billigare, och lite hånfulla mot märkesverkstäder, det skiljer ju självklart mellan dem också, men jag har alltid ansett att många har rätt rimliga priser ändå. Om det nu är så att Mekonomen höjer sina priser till typ Volvo-nivå (vissa) så voilá: jag drar en slutsats att Volvoverkstäder har egentligen rimliga priser. Rent generellt, finns givetvis undantag.
Det är en i allra högsta grad hemmasnickrad slutsats, men åsikter på forum är ju ofta det. Och som sagt, frågetecknet la jag till för att inte hetsa upp någon med andra åsikter :)
Dessutom är ju ämnet "Volvo märkesvekstad vs Mekonomenverkstad" väldigt generaliserande, det skiljer säkert från verkstad till verkstad, kvalité och bemötande hänger ju på personal som för tillfället jobbar på respektive verkstad. Jag för min del är väldigt nöjd med min lokala Volvo-verkstad, ruggigt trevliga och seviceinriktade, bjuder alltid på enkel felsökning/felkodläsning. T.ex. provkörde dom lite snabbt en gång för att avgöra om hjullagret var kass fast jag var tydlig med att jag kanske skulle fixa det själv. Det ger ju inte att jag anser att alla Volvoverkstäder är "bra".