Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har som sagt en volvo 850 glt 93a
Den som är skumt med den är att den trycker ut vatten ur där man fyller på så fort den kommer upp i temp.
Topplockspackningen är nyligen bytt och toppen kollades igenom när jag hade av den.
inget vatten i oljan och vevhusventilationen är rengjord och bytt.
Bilen ryker jätte mycke vitt och det e ju vatten som kommer in, kollar man stiften så är 4 av dom sotiga och det 5 är blött. detta är dock bara på culinder nr 3, kan det va så att det är en sprick i motorblocket?
när stiften är ute och man lyser ner med en lampa i treans cylinder så ser man att det är blött.
Då är ju frågan om man ska byta blocket eller byta motor helt. bilen har gått ca 26000 och toppen som sitter i har gått ca 17000 sen har jag ett block som gått ca 16000, vilket e smidigast.
plocka ur den motorn som sitter i och ta den toppen och bygga ihop med det blocket jag har ståendes. eller vad tycker ni
Det är ju inte alls omöjligt att blocket är sprucket, det inträffar ju ibland. Var toppen sprickfri och rak så lutar det ju åt att det är nåt med blocket, förutsatt att bytet av packning gjordes rätt.

Skulle jag ha bytt motor hade jag tagit toppen du har på motorn nu och den bottendel du hade stog.
när jag hade av toppen och kolla kolvarna så va det i första cylindern och 3e cylindern va det ganska storpt glapp och att i treans cylinder så såg det ut som det va ganska stora repor, för det känns ju lite sådär då jag vet att toppen är okej och den är även kontroll mät och den va inom godkänt område.
ja packnings bytet gjordes som det skulles och även dragit toppen som man ska, så det lutar mer åt att blocket fått en smäll. förra ägaren hade kört bilen sen hade 2 ventiler i 3ans cylinder pajat och slagit i kolven och även den gamla toppen. så det kanske blivit en sprick i blocket då.?
Det låter ju som om 3:ans lopp i ditt block är slut. Och i samband med ventilraset så kan ju skador på loppet ha uppstått. Sen är det ju svårt att säga utan att ha sett hur loppet såg ut. Men som det låter så är det ju nåt med blocket.
ja det känns lite som att blocket är ganska skrot. ska ta nya bilder på blocket då jag tar ur det. hur många timmar kan man räkna med att det tar, har skruvat 850 ganska många gånger, har dock bara motorlyft men det ska la gå det med, vilket blir lättast att göra, lyfta ur motorn som sitter i med växellåda eller blocka bort lådan och bara lyfta motorn?

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]