Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett för mig jätteproblem. Har en 855 t5 -94 Det började med att jag stängde av bilen, och efter en stund när jag startade den igen så har jag ingen tomgång. När motorn kallnat så går den bra en stund för att sedan bete sig på samma sätt, alltså ingen tomgång. Lambda lampan är tänd. Kollade felkoder och fick 1-2-1 i sockel A2 vilket jag fattade för att det är fel på lmm ?? Köpte ny lmm (0 280 217 107) Å allt verkade frid å fröjd. Efter att ha kört i nån timma så började bilen rycka vid gaspådrag å lamda lampan började lysa igen. Kollade felkod å fick 1-2-1 igen. Kan den nya lmm gått sönder?? Tacksam om det finns nån vänlig själ som kan ge mig tips om vad det kan ha hänt..
av *pettson*
Finns väl ett antal scenarion. Beroende på om den larmat för hög eller låg signal.

För hög signal:
-Signalledningen kortsluten till spänning.
-Avbrott på ledningen till signal– eller effektjord.
-Defekt luftmassmätare.
-Kontaktresistans i anslutningar.
För låg signal:
-Avbrott på signal– eller spänningsledningen.
-Signalledningen kortsluten till jord.
-Skadad eller lös friskluftsslang, övre laddluftrör eller nedre laddluftrör.
-Defekt luftmassmätare.
-Kontaktresistans i anslutningar
av phsson
Felet kommer ju när motorn är varm, och går bra igen när den svalnat, så en kortis eller avbrott borde väl märkas hela tiden ? Finns det någonstans att läsa hur man mäter lmm alt. lamdasonden?
av michaelk
skaffa autodata
phsson skrev:Felet kommer ju när motorn är varm, och går bra igen när den svalnat, så en kortis eller avbrott borde väl märkas hela tiden ? Finns det någonstans att läsa hur man mäter lmm alt. lamdasonden?
av *pettson*
Då är inte sonden problemet. Har man luftläckage så märks det som mest med varm bil eftersom bilen går på fetare bränsleblandning kall jämfört med varm. Checkat samtliga slangar?
Gjorde en ny upptäckt idag. Körde ut bilen från garaget för att kunna få bättre ljus. Motorn var igång ca:2 min (gick bra då). Hade sen bilen avstängd i 20-30 min å när jag startade så var tomgången borta.
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]