Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KarlGerhard
Hej!
Min 945a har börjat skaka och wobbla rejält i ratten, såpass att backspeglarna rör sig och man tappar känseln i händerna.
När man svänger åt höger i de högre hastigheterna så skakar det väldigt mycket mer medan en vänstersväng skakar minimum.
På besiktningen för några månader sedan nämnde de att någon av lederna (styr-, spindel- osv..) på vänster fram började bli sleten, givetvis har jag glömt vilken de sade.

så, kort och koncist; vad är felet och hur åtgärdar jag det själv?

Vänligen, KarlGerhard!
av Waizguy
Hej!

Det är nästan 100% spindelleden som glappar, min var så glapp att den i hög fart (över 90km/h/ i vänsterkurvor så "hoppa den framåt" det skakade även i ratten och klonkade i vissa gupp,
Min vänstra var glapp och då "hoppa den åt vänster" det låter som det är din högra men kan inte säga till 100%.
Står det inte som bra att veta på bespappret?
Köp en spindeledsavdragare så hjälper det vid avmonteringen, spruta gärna på rostlösning nån dag innan för det sitter utav helvete.

Har du åkt länge med dålig spindeled kan ju även styrleden tagit stryk..den kan du ju passa på och byta samtidigt om du känner för det..kostar väl runt 100ingen på tema.

Lycka till.

/// Mvh Waiz
Användarvisningsbild
av emwtur
det kan vara en massa saker som är utslitna:
* spindelled - lyft bilen så att hjulet är i luften - det glappar om du sliter i hjulet klockan 12 - 6
* styrled - lyft bilen så att hjulet är i luften - det glappar om du sliter i hjulet klockan 3 - 9 - peta helst tillbaka oken så inte bromsoken håller fast skivan och döljer glappet
* däck och fälg skador - titta och snurra , skifta däcken fram/bak och kolla om det flyttar sig.

Mindre troliga orsaker;
* stötdämpare - ja det kan ge glapp liknande spindelleden ovan - fast oftast INTE om hjulet är i luften.
* bussningar till reaktions-stag - brukar först visa sig genom att bilen drar åt sidan när man bromsar - olika håll varje gång.
sparkar man hjulet bakåt märker man att det "flexar" -

har haft tre 740 - 940 och alla problem ovan :(

Edit: glömde ;
* hjullager - glappar lika hela varvet både 12-6 och 9-3 brukar också ge oljud som är olika beroende på hur man svänger - men hjullagren brukar hålla väldigt bra på 740-940

/emwtur
Användarvisningsbild
av KarlGerhard
Waizguy skrev:Står det inte som bra att veta på bespappret?
Köp en spindeledsavdragare så hjälper det vid avmonteringen, spruta gärna på rostlösning nån dag innan för det sitter utav helvete.

Har du åkt länge med dålig spindeled kan ju även styrleden tagit stryk..den kan du ju passa på och byta samtidigt om du känner för det..kostar väl runt 100ingen på tema.
Låter precis som mitt, kör man rakt fram känns det mer som punktering ..
De orkade inte skriva ner det av någon anledning, det var väl inte så akut men med rätt bra Camber och toe-out på högran så antar jag att det sliter snabbare :( (inte frivilliga inställningar)
Kan inte sånt här men är det som med bromsgrejjer att man bör byta båda sidor samtidigt?

Kollade biltema, är det isf de här delarna jag ska ha? sökte med regnummer men det står andra modeller på varan?
723033 - SPINDELLED VOLVO, Volvo 740-serien
191253 - Spindelledsavdragare Höjd: 50 mm. Öppning: 19 mm.
72920 - STYRLED VHY, Volvo 240-serien
emwtur skrev:det kan vara en massa saker som är utslitna:
* spindelled - lyft bilen så att hjulet är i luften - det glappar om du sliter i hjulet klockan 12 - 6
* styrled - lyft bilen så att hjulet är i luften - det glappar om du sliter i hjulet klockan 3 - 9 - peta helst tillbaka oken så inte bromsoken håller fast skivan och döljer glappet
* däck och fälg skador - titta och snurra , skifta däcken fram/bak och kolla om det flyttar sig.

Mindre troliga orsaker;
* stötdämpare - ja det kan ge glapp liknande spindelleden ovan - fast oftast INTE om hjulet är i luften.
* bussningar till reaktions-stag - brukar först visa sig genom att bilen drar åt sidan när man bromsar - olika håll varje gång.
sparkar man hjulet bakåt märker man att det "flexar" -

har haft tre 740 - 940 och alla problem ovan :(

Edit: glömde ;
* hjullager - glappar lika hela varvet både 12-6 och 9-3 brukar också ge oljud som är olika beroende på hur man svänger - men hjullagren brukar hålla väldigt bra på 740-940

/emwtur
Däcken är ungefär lika dåliga runt om och varit det innan problemet uppstod, spelar kanske in lite men borde vara mer än det.
Stötdämparen är relativt ny, gummit skiner fortfarande lite här och var :wink:
Kör på din felsökning när solen gått upp och hoppas på att det bara är spindel- och styrleden!

Tack för era värdefulla tips!
Vänligen, KarlGerhard
av Waizguy
Låter precis som mitt, kör man rakt fram känns det mer som punktering ..
De orkade inte skriva ner det av någon anledning, det var väl inte så akut men med rätt bra Camber och toe-out på högran så antar jag att det sliter snabbare (inte frivilliga inställningar)
Kan inte sånt här men är det som med bromsgrejjer att man bör byta båda sidor samtidigt?

Kollade biltema, är det isf de här delarna jag ska ha? sökte med regnummer men det står andra modeller på varan?
723033 - SPINDELLED VOLVO, Volvo 740-serien
191253 - Spindelledsavdragare Höjd: 50 mm. Öppning: 19 mm.
72920 - STYRLED VHY, Volvo 240-serien
Jag bytte enbart den dåliga och det funkade bra dock så efter ett halvår så fick jag byta andra sidan.
Men det är klart dom slits väl ungefär samtigit antar jag, byter du båda slipper du ju byta igen sen.

När det gäller biltema så är det nästan Alltid så att man får ta ur sakerna och jämnföra med den som sitter på. Jag har köpt stabiliseringsstag som skulle passa (enlgit regsök) men de såg helt fel ut sen när det var dags att montera. Sen så är det nog inte omöjligt att 240/740/940 har vissa saker som kan passa alla modeller runt samma årsmodell.

// Mvh Waiz

Edit: Köpte bendix bromskit på biltema (bromsok/bromskiva/bromsbelägg) för någon anledning fick jag girlingskiva men det kunde dom inte förstå hur det kunde bli...varan ligger fortfarande som bendix.
Senast redigerad av 2 Waizguy, redigerad totalt 0 gång.
av inkognito
framvagnsdelar är ju billiga från Kg trimning, och har då alltid fungerat bra för mig

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte fatt[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]