Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av and1
Jag har nyss inskaffat mig en Volvo V70N 2,4T -01 och har lite funderingar som jag har upptäckt nu under dom 2 första veckorna.

1. När jag är ute och åker och lättar på gasen och bromsar, sen när jag trycker på gasen så tar det 1 till 2 sekunder innan den svarar på gasen, grymt störande.

2. Om jag åker över tex ett gupp eller liknande, det behövs inte mycket till gupp men då låter det som det är något som slår i under bilen, jag har kollat och känt runt och ryckt men inget sitter tillräkligt löst för att nuda golvet, vad kan det var?

3. Det är dax för 16000milar servicen och den knackar i ventilerna, kan men få bort det genom ett oljebyte?
Användarvisningsbild
av falcon
vandrar den på tomgång? gör den det så är det troligen gasspjället.
har för mig att det finns en tråd om ngn bussning som kan slå hårt i/under golvet tydligen ngt std fel.

Mvh Peter
Användarvisningsbild
av AWWD
Ljud/smällar som känns att komma under bilen (vid fötterna) kan vara bakre hjälpramssbussningarna.

Vid ljud bör man dock alltid först utesluta de vanligaste ljudkällorna;
1. Stagen till krängningshämmaren, ger "klapprande"/klonkande hela tiden
2. Fjädrarna rör sig relativt sätena, ger gnek/knak/smällar internmittent

/AWWD
Användarvisningsbild
av Raggz
AWWD skrev:Ljud/smällar som känns att komma under bilen (vid fötterna) kan vara bakre hjälpramssbussningarna.

Vid ljud bör man dock alltid först utesluta de vanligaste ljudkällorna;
1. Stagen till krängningshämmaren, ger "klapprande"/klonkande hela tiden
2. Fjädrarna rör sig relativt sätena, ger gnek/knak/smällar internmittent

/AWWD
Min vibrerar lite i Pedaler under körning, en verkstad ska kolla på det vid servicen, men kan det vara hjälpramsbussninarna ??
Användarvisningsbild
av G-kraft
Svarar på fråga 1..

Kan det inte vara turbon som gå igång när du trycker på gasen !? har du automat !? vid vilken hastighet kör du då det tar 1 - 2 sekunder innan den går ??
Användarvisningsbild
av AWWD
Raggz skrev:Min vibrerar lite i Pedaler under körning, en verkstad ska kolla på det vid servicen, men kan det vara hjälpramsbussninarna ??
Knappast hjälpramsbussningarna. Motorkuddar?

/AWWD
av and1
Automat, olika hastig heter. Låt säga att du kommer fram till en korsning eller en rondell och du bromsar in och ser att det är grönt att åka och du trycker lätt på gasen.

Om jag trycker ner mer på gasen så hoppar den iväg när den fattar att jag trycker.

Kolla att inte kolvarna har rostat fast i oken... […]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]