I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av wiklund
Hej jag har en 940 Gl 91'a på 128 hästar å skulle Gärna vilja veta om det finns nåt enkelt sätt å få den trimmad på,

MVH//wiklund

Flyttad till rätt avldening :)
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av scubamac
Sorry men det fins inga biliga sätt att trima på :cry: men det vanligaste är väll byta kamm eller en stresfläkt 8)
Mackan
av Perra N
Köp en turbobil istället, då sparar du mycket pengar, blod, svett och tårar!
Användarvisningsbild
av Bosa
Hade faktiskt en 740 GLE en gång i tiden som jag bytte kam samt stoppade på 2,5" från grenrör och bakåt. Gick väl lite bättre men blev för den delen inget under av fart. Förvänta dig inga våldsamma effektökningar bara sen är det ju alltid att man får väga kostnaden mot vad man får och bestämma sig för om det är värt det. :)

Polaren däremot hade ett ras på en 240 GLT, där balanserades vevaxel och stakar samt kolvar. Portade toppen lite och stoppade i en H-kam om jag inte minns helt fel, och förstås annat avgas. Varvade hej vilt och den gick faktiskt riktigt bra. Bromsade 129hk på bakhjulen, borde ge nånstans 160-170hk i motorn.
av Perra N
Du kan i princip aldrig få igenom en nyare bil i besiktningen om du byter kam till en vassare. Värdena brukar sticka ordentligt på tomgång. Men på en gammal slö40 är ju klart ok, för där är kraven mindre.

Över ett helt år kan du spara massor me[…]

Några fler som har erfarenheter av det nya G[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samti[…]

Några skakningar känner jag inte till p[…]