Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla volvoägare!

Jag har en volvo v70 00 classic som fick det välkända felet med för stort spel mellan remhjul och magnetkoppling. Symtom: ingen kyla efter några minuters körning i +20grader C. Jag läste allt jag kom över, här och på andra ställen, om vad som kunde göras åt det. Schimsa om magnetkopplingen i ac:n var det billigaste alternativet men verkade ganska tidsödande (och trångt). Läste om en kille som knackat in några nitar i kopplingen så att spelet blev mindre. Jag hissade bilen och tog bort den svarta plastkåpan som går längs hela fronten och skyddar från stenskott underifrån. Då ser man magnetkopplingen men det var lögn att komma åt att knacka till nitarna. Nu till mitt tips: Jag tog tre plastbrickor som jag tillverkat av några gamla adaptrar till vindrutetorkarnas fästen. Man kan så klart ta vad som helst men det ska vara ett hål i mitten på ca 3 mm och hela brickan ca 1 cm diameter. Den ska även ha en öppning så att den blir som en segersäkring. Sedan tog jag en stor polygrip och klämde ihop magnetkopplingen och stoppade in brickorna under de 3 nitar som har gummi under sig och sitter näst längs ut. Niten längst ut sitter direkt bakom och stoppar brickan från att vandra ut av centrifugalkraften.

Det här var lite krångligt att förklara men jag hoppas att ni förstår. Arbetet var mycket enkelt och tog bara 1 timme med tillverkning av brickorna. Innan var spelet 1,3 mm och nu är det 0,5 mm. Jag har kört med bilen i +25 C några gånger efter detta (ca 10 mil) och allt fungerar som det ska.

Btw: om ni skulle behöva fylla på ac:n så går det utmärkt att göra själv. Jag beställde två burkar "artic freeze" plus en slang via Tradera av en kille som kallade sig "felkal-2009. Det finns andra men denna säljare kan jag rekommendera. Snabb leverans och inget krångel. Sök på Tradera "r134a". Fyllningen gick alldeles utmärkt. 1 burk räckte till 2 bilar :D
av *pettson*
Tar man den tiden du använt till att tillverka och använda brickorna och krånglet med att pressa in tänger för att få dit plastbitarna. Då har du hunnit schimsa kompressorn på korrekt sätt utan problem.
Utan att det kostat mer pengar eller energi.
Hej Pettson!

Jag ville bara ge ett enkelt alternativ till något som verkar vara ganska krångligt, tidsödande och "knogovänligt". När du skriver att det skulle vara krångligt att pressa ihop magnetkopplingen med en stor polygrip eller tillverka brickorna så glömde du det otroligt krångliga momentet att ta fram domkraften, hissa bilen och med en 10:ans lednyckel skruva lös plastkåpan. Hujedamig!
Ps. Jag drack kaffe under arbetet och lyssnade på "sommar" i P1
av *pettson*
JE Jr skrev:Pettson, jag shimsade min magnetkoppling under veckan, och jag gjorde det inte på en timme. Skulle jag ha gjort enligt detta tips hade det helt klart gått mycket fortare!

Däremot är jag väldigt glad över att ha fått tillbaka AC:n :)
Som alltid är det en fråga om att veta vad man gör som avgör tiden i mångt och mycket.
Första gången man schimsar en kompressor så gör kanske inte alla det på en timma.
Men alla har inte mekvanan som krävs för tipset och har inte allt hemma och tillverkar motsvarande plastbitar och monterar dom på en timma heller.
När du schimsar har du full koll på sakerna och magnetkopplingens funktion är opåverkad.
Så är inte fallet när man pressar in plastbitar i kopplingens fjädrar.
Vore den permanenta lösningen så smidig som plastbitarna så hade ingen verkstad någonsin bemödat sej med att demontera och schimsa.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]