Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Halloj igen...
Nu verkar min hastighetsmätare gett upp efter mycket regn och fukt. Antar att det beror på det iallafall för allt funkade innan den här jäkla regnperioden.
Idag när jag startade gick den upp till 80 sen ner till 0 (mest på 0 numer) och flimmrar lite emellanåt oavsett hur fort eller sakta jag än kör. Hade även liknande för nån vecka sen men det "självläkte" och jag glömde bort det...
Verkar inte va nåt med huset eller kontakterna där, då jag dessutom nyligen lödat om alla punkter där med nytt tenn tom. och allt funkade prima efter det.

Såå...var ska jag leta? har hört något om en kontakt som typ hänger fritt vid bakaxeln där det lätt skvätter vatten och blir oxid o skit? Är det det hetaste eller finns det nåt annat typ nån säkring eller relä man ska kolla?

mvh
Användarvisningsbild
av Vix
Ahhh nu koppla jag trodde du menade bakre askkoppen av nån anldedning att det skulle va nån speciell säkring där,,, haha. Nää
Men inga kassa säkringar och hittar inte kontakten på bakaxeln suck
Användarvisningsbild
av Vix
fick också för mig det när jag var ute och lös men kom inte åt så bra där. Får nog vänta tills man börjar jobba igen och kan låna pallbockar. Såvida man inte hittar att det är nåt annat tills dess..
Har slungdiff på denna så vet inte om det har med saken o göra.
av tuxedo
Kontr. först att anslutningarna vid givaren på diffen inte är av.
Sedan finns det ett kontaktstycke i bagagerummet, och på det sitter plomberingen.
Följ kabeln från givaren till kontaktstycket.
Det är två kablar grön/vit och brun.
ytterligare ett kontaktstycke sitter på vänster A-stolpe och där är inkommande ledningar från bagagerummets kontaktdon brun/vit och grön/vit.

//tuxedo
Den sitter i locket på bakaxeln, kolla den först.

Den sitter som en avlång sak, åtdragen med en insexs.

Sedan så i vänstra baljan, på förar sidan, under locket finns en ganska stor låda gjord av svart plast,
öppna den,
låt givaren sitta där den skall i bakaxeln
Och mät mellan stiften (det är bara två)
Ohm mätt, det skall vara kring 1000 om det är riktigt?

Annars är det generellt bara göra rent givaren, kolla så dom två magneterna på givaren är hela, att inte kablaget ifrån bakaxeln in i bilen är avskavd,

Är det jag just nämnt helt och riktigt

Så får du kolla kablaget inne i bilen, är det riktigt skall du kunna ohm mätta kontakten fram vid h-mätaren och då skall det väl vara kring 600-1600 ohm.

Är det riktigt även där, så är din mätare trasig,

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av Vix
Tack tuxedo och volvoyamha för utförliga svar.
Börjar med att kolla kontakterna i baljan, då jag kom på att jag nyligen kopplat in elen till draget och kanske kommit åt nåt där. Eller att det kanske fanns någon anldening till att det var urkopplat...?
Hehe, hatar el, ska det ohm-mätas med tändning på eller avslagen?
Såg inte det där locket på bakaxeln men får la kolla nogrannare.
Kan det även blivit någon lödning som blev kass och redan gett upp kanske kom jag att tänka på? allt utom trippmätarn,kilometervisaren och hastigetsmätarn funkar normalt.
Vix skrev:Tack tuxedo och volvoyamha för utförliga svar.

tuxedo för svara för sitt (:
Jag tackar för det

Börjar med att kolla kontakterna i baljan, då jag kom på att jag nyligen kopplat in elen till draget och kanske kommit åt nåt där. Eller att det kanske fanns någon anldening till att det var urkopplat...?

Nja, eller ja. Men med plomberingen ivägen skall det inte gå att koppla ur den.. Men vem vet? kolla!!!

Hehe, hatar el, ska det ohm-mätas med tändning på eller avslagen?

Avslagen, tror jag. öppna plomberingsdosan, dra isär kontakten och ohm mätt den del som går ner i balja (till bakaxeln)

Såg inte det där locket på bakaxeln men får la kolla nogrannare.

Det är typ nästan frykantigt, baksidan, mot dragkrogen, mellan axeln och tvär staget (:

Kan det även blivit någon lödning som blev kass och redan gett upp kanske kom jag att tänka på? allt utom

Kan mycket möjligt blivit så, löds det inte så det det riktigt smälter ihop så lossnar det efter bampy road

trippmätarn,kilometervisaren och hastigetsmätarn funkar normalt.
Detta är ett tecken på mätare eller givare.

Mvh
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]