Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tic88b
Hej
Som rubrik säger.
Var sitter jordpunkterna på Volvo 740 tic 88?
Har nämligen ett väldans roligt jordfel.
Kan nästan extra knäcka juletid med bilen.

Tack på förhand
Tic88b
Användarvisningsbild
av Camel
Följande huvudjordpunkter finns:

-Jordpunkt insida främre högra hörn motorrum
-Jordpunkt insida främre vänstra hörn motorrum
-Batteriminus till jord chassie
-Batteriminus till jord motor
-Jordpunkt insida höger A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt insida vänster A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt bakre högra hörn på ram under tunnelkonsol
-Jordpunkt under bakruta (elbakruta)
-Jordpunkt insida bakstammen under lastutrymmet (kombi har två jordpunkter)

Hoppas jag inte missat någon.
Jordpunkterna i främre hörnen i motorrummet brukar ärga och orsaka de mest konstiga fel. Jordpunkten på insida höger A-stolpe ärgar inte så ofta men den är mycket viktig för många av bilens funktioner. Lönar sig att kontrollera.
Vad är symptomen på dina fel?
av tic88b
Camel skrev:Följande huvudjordpunkter finns:

-Jordpunkt insida främre högra hörn motorrum
-Jordpunkt insida främre vänstra hörn motorrum
-Batteriminus till jord chassie
-Batteriminus till jord motor
-Jordpunkt insida höger A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt insida vänster A-stolpe bakom kickpanel
-Jordpunkt bakre högra hörn på ram under tunnelkonsol
-Jordpunkt under bakruta (elbakruta)
-Jordpunkt insida bakstammen under lastutrymmet (kombi har två jordpunkter)

Hoppas jag inte missat någon.
Jordpunkterna i främre hörnen i motorrummet brukar ärga och orsaka de mest konstiga fel. Jordpunkten på insida höger A-stolpe ärgar inte så ofta men den är mycket viktig för många av bilens funktioner. Lönar sig att kontrollera.
Vad är symptomen på dina fel?
Tackar jätte mycket för detta. Ska kollas direkt imorgon bitti.

Symtomen är följande;
*Har inget halv/helljus ALLS
*Blinkers funkar höger
*Blinkers funkar vänster UTAN glödlampa + varnings ljuskontakten blinkar oavsett lampa i eller ur
*Bromsljus funkar utom vänster som lyser hela tiden UTOM när jag bromsar
*Positionsljus funkar vänster när ljusvredet står på parkering läge
*Höger positionsljus funkar hela tiden (har för mig det ialla fall)
*Helljus lampan i mätarhuset lyser hela tiden
*Styrkan på skenet minskar samt ökar i mätarhuset om jag vrider ljusvredet
*Vänster sido blinkers ökar i sken om jag använder ljustutan
Användarvisningsbild
av Camel
Ja din bils belysningsfenomen utklassar ju vilken julgransbelysning som helst!
Flera saker i din felbeskrivning tyder på som själv är inne på en eller flera jordningar som inte har kontakt.
tic88b skrev:
Dessa två beskrivningar tyder särskilt på att det lönar sig att börja med att kolla jordpunkten på insida höger A-stolpe bakom kickpanel. Bl.a. jordningsfördelningsskenan i elcentralen är ansluten hit som jordar instrumentering, ljusrelä, helljusindikering, mm. Kolla för säkerhets skull också jordningsfördelningsskenan i elcentralen (undersidan i centralen där säkringarna sitter) så ingen anslutning lossat.
Men din felbeskrivning tyder på att du sannolikt har fler jordningsproblem (och kanske ev. något annat elfel) så kolla alla jordpunkterna.
Om det är rostig karrossplåt som är orsak till bristfällig kontakt (vanligt i motorrummets jordanslutningar) så kan man ju ansluta en egen ledare (6 mm2) från jordningspunkten på ledigt uttag till ett friskt ställe på karrossen där du själv skapar jordpunkt (eller till batteriets minuspol) om det inte går att fixa på annat sätt.
av tic88b
Camel skrev:Ja din bils belysningsfenomen utklassar ju vilken julgransbelysning som helst!
Flera saker i din felbeskrivning tyder på som själv är inne på en eller flera jordningar som inte har kontakt.
tic88b skrev:
Dessa två beskrivningar tyder särskilt på att det lönar sig att börja med att kolla jordpunkten på insida höger A-stolpe bakom kickpanel. Bl.a. jordningsfördelningsskenan i elcentralen är ansluten hit som jordar instrumentering, ljusrelä, helljusindikering, mm. Kolla för säkerhets skull också jordningsfördelningsskenan i elcentralen (undersidan i centralen där säkringarna sitter) så ingen anslutning lossat.
Men din felbeskrivning tyder på att du sannolikt har fler jordningsproblem (och kanske ev. något annat elfel) så kolla alla jordpunkterna.
Om det är rostig karrossplåt som är orsak till bristfällig kontakt (vanligt i motorrummets jordanslutningar) så kan man ju ansluta en egen ledare (6 mm2) från jordningspunkten på ledigt uttag till ett friskt ställe på karrossen där du själv skapar jordpunkt (eller till batteriets minuspol) om det inte går att fixa på annat sätt.
Nada skillnad. Kollat jordpunkter användt stålborste och oxide cleaner på samtliga.
Kollade även "elcentralen", såg fint ut alla kontakter satt där.
Det fattades dock en säkring i Nr;23. Vad är det?

Vilka relä är vilka?
Bifogar bild.
Bild
av tic88b
tic88b skrev:Seak and you shall find.!
Efter lite sökande hittade jag relä placeringarna på denna underbara sida. :D
Bild
Hmm nu blir jag lite fundersam.
Enligt relä placerings "guiden" så är G=121 Blinkdon.
Vad menas med det?
Har nämligen ett relä som sitter i motorutrymmet vid vänstra stötdämpartornet jämte servovätske behållaren, och den låter som ett blinkers relä låter när man använder blinkersen? :???:
Användarvisningsbild
av Camel
tic88b skrev: Hmm nu blir jag lite fundersam.
Vad menas med det?
Har nämligen ett relä som sitter i motorutrymmet vid vänstra stötdämpartornet jämte servovätske behållaren, och den låter som ett blinkers relä låter när man använder blinkersen? :???:
"Blinkdonet" är blinkrelät. Det relä som sitter vid vänster stötdämpartorn är väl spridarrelät? Spolen på detta relä är jordad i jordpunkten i främre vänster hörn i motorrummet, samma jordpunkt som framblinkers på vänster sida plus en del annat. Jag tycker det låter som dålig jordpunkt om spridarrelät klickar när du blinkar men då borde inte bilen gå att köra heller. Fungerar verkligen motorn när du blinkar?
tic88b skrev: Nada skillnad. Kollat jordpunkter användt stålborste och oxide cleaner på samtliga.
Har du kollat alla jordpunkterna och gjort några mätningar så du vet att jordpunktsblecken har ordentlig kontakt med karossen?
av tic88b
Camel skrev:
tic88b skrev: Hmm nu blir jag lite fundersam.
Vad menas med det?
"Blinkdonet" är blinkrelät. Det relä som sitter vid vänster stötdämpartorn är väl spridarrelät? Spolen på detta relä är jordad i jordpunkten i främre vänster hörn i motorrummet, samma jordpunkt som framblinkers på vänster sida plus en del annat. Jag tycker det låter som dålig jordpunkt om spridarrelät klickar när du blinkar men då borde inte bilen gå att köra heller. Går verkligen motorn när du blinkar?
tic88b skrev: Kollat jordpunkter användt stålborste och oxide cleaner på samtliga.
Har du gjort några mätningar så du vet att jordpunktsblecken har ordentlig kontakt med karossen?
Första gången jag startade den här hemma så gick oljekylen sönder. Då gick den bra, den svarade på gas och betedde sig inte onormalt.
Så jag kan ju inte testa att dra igång diverse lampor med motorn igång tyvärr.
Då har ja missat den jordningen.
Hittade bara batteri-kaross och batteri-motor. Får titta på det imorgon.
Ska beställa hem en på måndag från ridetech. Dom har semester stängt nu.
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]