NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slugo
#548305
Hej

jag jobbar ute i EU, har varit nära att hugga till på en s40n samt en v50, alla med 2.0D motorn, men har kollat lite med skatt den dagen man tar med sig bilen hem, verkar som alla 06:or i swe har den "låga" skatten, däremot så finns det några 05:or i swe som har en dj-vla skatt på typ 5900kr/år, sedan så finns det några 05:or som har typ årsskatt i swe på knappt 3000kr(fick fram det via bilreg o blocket), vad är det som gäller för att få den lägra skatten på 2.0D? DPF?, infördes DPF'en nånstans i 05 modellåret eller? finns det i bilens papper/motorserie/modellbetcäkning om det sitter en DPF monterad original?


mvh
#548381
De äldre har den dyrare dieselskatten som baserades på vikt, de nyare bilarna har den nya lägre dieselskatten som baseras på co2-utsläpp.

Klippt från transportstyrelsens hemsida:

"Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. "
#548440
mja, ar det verkligen sa? jag menar da bilar fran -05 och framat, jag fick fram denna sida efter lite sok, http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
med utrakning enl ovan blir det typ 3101 kr/ar vid 153g/km kombinerat, men antar att det ocksa har o gora med particels utslapp, dvs att bilen maste ha ett filter? samt vara "klassad" for 2005 regler(kan namna att jag ocksa kollat in ex audi A2(aldre typ -02:or) dessa har trots att de slapper ut mindre an 120g/km en riktigt svinig arsskatt,
rena djungeln darute...

men fragan ar da vad det var for "fel" pa en av de v50's jag kolla upp skatten, typ narapa 5'kr/ar, kanske D5 motor?

formulerar om fragan, nagon har som har importerat en -05 v50/s40 2.0D eller 1.6D och vet vad skatten blir i swe?

Mvh
#548442
Alla svensksålda V50 dieslar har partikelfilter som standard sedan introduktionen.

Att någon V50 skulle ha skatt på närmare 6000 kan inte stämma. Inte ens med skatt räknad på vikt för gamla dieslar hamnar man där. V50 D5 hade ungefär 5300 som mest. Nu är den max 4432.

Har du någon länkar till de objekt som har hög skatt?
#548584
slugo skrev:trodde inte det själv heller, men iaf denna bil verkar dyr i skatt (5815kr/år) en -05 2.0D summum(en sån som jag ev ska titta på till helgen), ser inte ut att vara en importbil enl vv.se,

http://www.blocket.se/lund/Volvo_V50_2_ ... ?ca=13&w=3

slå reg.nr här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Mvh
Jag kan bara tänka mig att de tidiga utgåvorna av 2.0 diesel hade en hög bränsleförbrukning. Detta är i så fall helt nytt för mig.
#548632
slugo skrev:trodde inte det själv heller, men iaf denna bil verkar dyr i skatt (5815kr/år) en -05 2.0D summum(en sån som jag ev ska titta på till helgen), ser inte ut att vara en importbil enl vv.se,

http://www.blocket.se/lund/Volvo_V50_2_ ... ?ca=13&w=3

slå reg.nr här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Mvh
den du länka till ser man ju på 1a bruktagande i sverige 2007-09-05. Den är ju inte privatimporterad men behöver ju inte vara svensksåld för det..?
Min -05 är tillverkad oktober -04 nån gång svensksåld med en skatt på 3152kr. 154co2
#548644
slugo skrev:trodde inte det själv heller, men iaf denna bil verkar dyr i skatt (5815kr/år) en -05 2.0D summum(en sån som jag ev ska titta på till helgen), ser inte ut att vara en importbil enl vv.se,

http://www.blocket.se/lund/Volvo_V50_2_ ... ?ca=13&w=3

slå reg.nr här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Mvh

Om man klickar på tilläggsinformation står det följande:
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES). FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK.
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.

Alltså importerad, och på miljöklass står det ingenting, det hänger förmodligen
ihop med den höga skatten på just den bilen! :wink:
#548800
aha där ser man, jag kom aldrig så långt att jag kolla den info'n,
märkligt att det inte går att få den klassad efter svensk norm, tydl går det att få ex audi's omklassade med ett s.k CoC som VAG fixar för en tusenlapp eller så,
misstänker att den bilen blir stående ett tag,

för egen del blir det nog en japan diesel, får köpa volvo i swe istället

Mvh
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]