Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mbil
Har skaffat 10L JWS3309 från STM AB som jag avser att spola igenom min AW55-51 låda med, har sett instruktioner i forumet om tillvägagångssättet.
Vill kolla med någon kunnig att jag gör rätt?

Jag lossar nedre oljekylslang och ansluter en genomskinlig plastslang (13 mm innerdiam)? till den lossade slangen och låter slangen sluta i uppsamlingskärl samt sätter en plugg i kylarens nedre anslutning. Sätter in en 12 mm ytterdiam? slang i oljestickans hål i vxlådan med tratt i övre slangänden.Startar motorn i P-läge och låter olja pumpas ut tills bubblor syns, stoppar motorn och fyller på samma mängd ny olja, upprepar tills utpumpade oljan är klarröd i färgen.

Är detta ok metod?
Användarvisningsbild
av wissel
Du skriver nedre Oljekylslang ?????
På min tog vi den övre för där är väl returen från lådan ?
:D
av Mbil
Tackar för länken till manualen Magnus 308, enligt den ska P-läget användas och nedre kylarslang lossas från 01 och nyare.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det går bra att göra så också, då sätter man slangen på den som kommer från lådan.

Men man kan också göra som wissel säger, och sätta slangen på övre kylaranslutningen. (Och låta röret från lådan hänga i luften)
Då spolar man igenom hela systemet inklusive kylaren, det missar man om man sätter den på slangen från lådan.
Om det spelar någon större roll eller ej vet jag dock inte, men båda sätt fungerar.
av Lankfisher
Lånar tråden lite. Jag har tänkt spola lådan på min V70N -02 med 10200mil på mätaren pga att när bilen är kall och man kör iväg så låter det som att stänkskyddena tar i när 2:ans växel åker i. Jag undrar hur mycket olja det går åt när man ska spola "ungefär"? Förstår att det beror lite på hur skitig oljan är. Hur mycket rymmer lådan?

Har kollat runt lite också vilken olja det ska vara i lådan. Många säger att "ENDAST" volvos egna ska användas, andra säger att Dexeron III funkar och några till säger att JWS3309 funkar.

Nu kommer jag säkert bli halshuggen pga att jag tänkt köpa oljan på biltema.

Tänkte spola med denna

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... lja-36979/

Och fylla lådan med denna

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... lja-36831/

Vad tror ni?

Efter spolning och påfyllning så ska ja åka till volvo och be dom nolla oljeräknaren, upgradera programvaran och något om adaption?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
ATF-olja är något jag är extra noga med. Jag har i detta fal köpt Volvos orginalolja. Uppfyller oljan kraven som står i boken skall det inte vara några problem. Jag satsar i detta fall på en beprövad olja som jag vet klarar de mycket höga temperaturerna som blir i en automat. Biltemas motorolja är bra men deras ATF har jag inte provat.

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]