Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
Märkte att tempmätaren inte rör sig så mycket då motorn är vamrkörd.. den skall väl ligga vid kl3 men nu så är den vid knappt kl4. kan det bero på att det är dags att byta termostaten??? kan det påvärka bränsleförbrukningen?

Sen har jag en litet problem till. när jag starta bilen så hörs det ett vinande ljud från motorutrymmen när jag gasar på och försvinner när motorn blivit varm? vad kan detta vara?
av AndreasGLT
Jag bytte nyligen termostaten för att tempnålen knappt orkade lyfta sig. Det vart genast bättre och ja, förbrukningen sjönk en aning. Annars tror väl motorn att den är kall och pytsar in lite mer soppa.
Användarvisningsbild
av 232Divers
vad kostar en termostat? och kan man göra det själv, tex som jag som inte har sås tor vana i att skruva?
Användarvisningsbild
av jizzels
det är väldigt lätt att byta...köpte min termostat på mekonomen, kostade typ 150 spänn eller nåt...bytte den själv på 10 min å jag är ingen van skruvare, glöm inte köpa kylarvätska bara för nästan allt rinner ut
Användarvisningsbild
av ketto
2 dl högst rinner ut när du demonterar den övre kylarslangen! Använd en bra TORX till skruvarna och KNACKA INTE på termostathuset då kan den gå sönder!
av AndreasGLT
Jag köpte min på volvo. 149 :- Jag tappade först ur kylarvätska som jag återanvände.
Användarvisningsbild
av 232Divers
sådär.. nu har jag bytt termostat, men när jag tog första turen efter det fick jag inte heller upp tempen, men provade lufta av systemet och då började mätarn o stiga upp direkt. har inte hunnit prova ordentligt. men får väl vänta o se... tack för alla tips och råd
Användarvisningsbild
av G-kraft
232Divers skrev:sådär.. nu har jag bytt termostat, men när jag tog första turen efter det fick jag inte heller upp tempen, men provade lufta av systemet och då började mätarn o stiga upp direkt. har inte hunnit prova ordentligt. men får väl vänta o se... tack för alla tips och råd
bra gjort med att lufta ut...för att problemet ibland är att det kommer in luft då man fyller på vätska...oftast när bilen fortfarande är varm...därför ska man vänta ca 8 tim innan man kan öppna den..
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]