Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dyknicke
Hej!

Jag har en V70-00 Classic. Har på senare tid märkt att servon börjat låta, speciellt vid fullt rattutslag. Jag har givetvis sökt på nätet och blivit tipsad om att titta i kärlet om det sitter en liten "pip" på returslangen så att servooljan inte bubblar. Det sitter en metallpip men den är helt rak. Servooljan blir väldigt varm. Behållaren är fylld till max-märket.

Nu har jag även observerat att AC'n fungerar och levererar kyla en stund (säg 5-10 minuter). Därefter märker man att luften blir varmare inne i bilen.

Vad tror ni kan vara fel? Först trodde jag att det var dags att fylla på AC'n men iom att båda enheterna drivs av samma rem så misstänker jag att det finns ett samband? Ibland när jag starta bilen så låter det som en groda som kväker. Vad tror ni om spännrullen till "multiremmen"? Jag bytte kamrem för 1-2 år sedan och bad verkstade även att byta generatorremmen. Har ingen koll om de bytte spännrullen...

Tacksam för era tankar!

/mvh Niclas
av T-rex
Ang ac:n så tror jag att det är dags att chimsa den, när det blir varmt blir lamellavståndet är för stort 03,-0,6mm ska det väl vara.
Kan ju oxå vara för lite gas i systemet
av dyknicke
Tack för din input! Visade sig att kopplingen gjort sitt och den är nu bytt. Nu kyler den utav he**ete.. Lite för mycket faktiskt. Första turen så verkade det som att något frös. Drog man på fläkten för fullt så blev det till slut ett konstigt ljud orsakat av en massa is som smälte när jag stängde av AC'n. Det rann som en flod under bilen.

Nu verkar det som att kompressorn slår på och slår av i jämna intervall vilket även innebär ett väldig irriterande tickande inne i bilen då omslaget sker. Några tips till vad som orsakar beteendet? Kan det vara övertryck? Vad kan annars orsaka att kompressorn slås av och på?

/mvh Niclas
av SubMarine
Kompressorn ska slå på och av med jämna mellanrum när du har AC:n på. Det är på detta sättet som systemet reglerar temperaturen på evaporatorn. Man brukar höra ett klick bakom handskfacket när kompressorn slår på och av. Klickar det mer för dig?
av semmelman
Hur ofta klickar det, var femte sekund typ eller varannan minut? På min klickar det ibland var femte sekund men så är det nåt vajsing oxå.
Jag har tagit lite paus i felsökandet men annars så kolla temperaturgivarna du har, finns olika många på olika platser beroende på modell. En som du kan ha är evaporatorgivaren som kollar hur kall den är och strular den så kan ACen gå tills den blir iskall och bildar en ispropp.
Till vänster om ECC-panelen (den du ställer värme och fläkt på) finns ett litet galler innanför där finns en tempgivare och en fläkt, tror det är aspirationsgivare den heter, 900 spänn för en ny men några här har framgångsrikt lött den, där kan det bli vajsing, antingen att det är skitigt eller att givaren är påverkad, av, sönder eller nåt. Om den är felaktig kan den inrapporterade kupétemperaturen bli fel och lura datorn att köra för mycket eller för lite.
Om du har för lite gas i systemet (kollat det?) kan det oxå kyla ett tag för att sluta sen.
(så här har jag fattat det men jag är inte expert så ta det med en gnutta salt)
av dyknicke
Det klickar till kanske en gång varje minut eller varannan. Grejen är att jag aldrig lagt märke till det ljudet innan bytet av magnetkopplingen. Klicket är starkare om man säger så och fortplantar sig bakom instrumentpanelen. Jag är säker på att den är full av gas eftersom det är min gode vän som tömt systemet, bytt koppling och fyllt systemet åter.

/Nicke
Nästa elbil från Volvo?

Håller med, tycker designen ändå[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]