- mån 04 jul 2011, 01:28
#544160
Hämtade bilen i fredags kl 1400, V70 T4F Momentum MY12.
Utrustning:
Automat Powershift
Elektrisk baklucka
Integrerade barnstolar
3-ekrad ratt
Lågt sportchassi
Silver metallic 426
Vittinge svart klädsel med Cross avenu svart alu
Med andra ord en typisk tjänstebil, fick inte välja utan var tvungen att ta Volvo vilket jag aldrig haft förrut, aldrig vart särskilt imponerad av dem tidigare när jag provkört.
Hade senast Passat Biogas Ecofuel DSG 2010 års modell, som jag var mycket nöjd med men var tvungen att lämna ifrån mig när jag bytte jobb.
Har bara kört 20 mil hittills men måste ändå säga att jag är mycket positivt överraskad, bilen är riktigt fin och mycket väl ihopskruvad. Tyst, skön att köra och lagom med orr. Ingen raket men den rör på sig iallafall, ungefär som Passatens 150 hk.
Powershiften är mycket bra och växlar betydligt snabbare än de gamla automaterna. Provkörde en 2.5FT och en D3 i våras med Geartronic och de var mycket segare, helt klart.
Möjligen är VWs DSG-låda ännu snabbare men det kan bero på att den hade paddlar i ratten som jag körde med rätt mycket, onödigt men kul. På Volvon finns ju som bekant inte paddlar ens som tillval.
Har testat att spaka lite själv dock och växlarna trilllar i ganska snabbt, en liten fördörjning men sen sker själva växlingen blixtsnabbt. Powershiften gör iallafall helt klart att bilen känns piggare än vad den är.
Andra detaljer som jag gillar:
Den nya ratten är helt suverän, jag är rätt kinkig med rattar och avskyr Volvos fyrekrade, men den här är tjock och greppvänlig, lagom stor i diameter och j-kligt snygg att se på! Ett lyft att styra med jämfört med standardratten, kostar 1200 spänn så det var inte så mycket att orda om. Första Volvo-ratten i världshisotiren som är både snygg och skön!
Sensus - har bara HP med 5" men den är skarp och lättläst, och det är superlätt att lära sig manövrera i menyerna. Ljudet över förväntan då men jag är ändå rätt kräsen, lysnnar mycket på musik och har alltid lagt till pengar för lite bättre stereo i bilarna, var sugen på Premium sound men lät bli då många verkade mena att det kanske inte är värt pengarna. Jag ångrar mig inte, HP-ljudet är rent och klart och kanske inte det kraftigaste när man krämar på, men helt klart godkänt för att vara en fabriksstereo!
Att det går att köra spotify (och alla ljud) genom blåtand är helt suveränt, bilen hittar telefonen på några sekunder och sen går det utmärkt att streama till stereon, ungarna kan sitta där bak och välja låtar och var helt saliga! Här har Volvo också vekrligen ryckt upp sig, jag hade ALDRIG köpt en MY11 med den gamla stereon men nu är jag riktigt nöjd! Handsfreen funkar också riktigt bra, klart ljud och tydligen hörs jag också, telefonbok och allt sånt dyker upp i displayen och det är lätt att bläddra och ringa upp från "tumrullen" i ratten - supersmidigt!
Nu till det bästa tillbehöret nånsin - elektrisk baklucka! Så sjukt smidigt att jag aldrig kommer kunna ha en kombi utan det igen! Helt klockrent, känns välidgt lyxigt och är desssutom välidgt vettigt när man kommer med 4 matkassar på parkeringen och kan öppna luckan från 10 meters håll, helt suveränt. Värt vartenda öre.
Barnen gillar integrerade bilbarnstolar, funkar som det ska och gör att man äntligen slipper hålla på och kånka bilbarnstolar till skuffen varje gång man ska köra vuxna i baksätet....
Sist lite om körkänslan, jag kör ibland lite (för) fort och har haft flera sportbilar med stenhård fjädring, i min värld är nästan allavanliga bilar för mjuka, så även Volvo såklart.
Att beställa sportchassit var därför självklart för mig och det var nog tur, för jag vet inte hur svampigt originalchassit är men detta är inte särskilt sportigt... men kanske lite hårdare men det är fasen inte hårt... Nu har ju jag original Oden 16" men ändå, har pumpat i 2,7 bar som är max vad man ska ha med 5 pers och full packning, brukar göra lite för körkänslan men jag tycker ändå att chassit är mjukt - dock väldigt skönt då man har en mycket behaglig åktur i den! Men att kalla det sportchassi är att ta i..... Hursomhelst nöjd att jag inte tog det vanliga, för då hade jag nog blivit åksjuk...
Bilen är tyst, stabil rakt fram men lite nervig i servon, den är lite för lätt i vissa farter. Hade gärna haft den trögare i 150 km/h, men den är helt klart stabil. Motorn morrar lite när man pressar den och på det stora hela så är motorn riktigt trevlig, det finns kraft för det mesta och den känns "modern" jämför med de stora femmorna. Ingen idé att säga nåt om förbrukninge, får återkomma o i den frågan.
På det stora hela MYCKET nöjd och glad nybliven Vovloförare!!
Utrustning:
Automat Powershift
Elektrisk baklucka
Integrerade barnstolar
3-ekrad ratt
Lågt sportchassi
Silver metallic 426
Vittinge svart klädsel med Cross avenu svart alu
Med andra ord en typisk tjänstebil, fick inte välja utan var tvungen att ta Volvo vilket jag aldrig haft förrut, aldrig vart särskilt imponerad av dem tidigare när jag provkört.
Hade senast Passat Biogas Ecofuel DSG 2010 års modell, som jag var mycket nöjd med men var tvungen att lämna ifrån mig när jag bytte jobb.
Har bara kört 20 mil hittills men måste ändå säga att jag är mycket positivt överraskad, bilen är riktigt fin och mycket väl ihopskruvad. Tyst, skön att köra och lagom med orr. Ingen raket men den rör på sig iallafall, ungefär som Passatens 150 hk.
Powershiften är mycket bra och växlar betydligt snabbare än de gamla automaterna. Provkörde en 2.5FT och en D3 i våras med Geartronic och de var mycket segare, helt klart.
Möjligen är VWs DSG-låda ännu snabbare men det kan bero på att den hade paddlar i ratten som jag körde med rätt mycket, onödigt men kul. På Volvon finns ju som bekant inte paddlar ens som tillval.
Har testat att spaka lite själv dock och växlarna trilllar i ganska snabbt, en liten fördörjning men sen sker själva växlingen blixtsnabbt. Powershiften gör iallafall helt klart att bilen känns piggare än vad den är.
Andra detaljer som jag gillar:
Den nya ratten är helt suverän, jag är rätt kinkig med rattar och avskyr Volvos fyrekrade, men den här är tjock och greppvänlig, lagom stor i diameter och j-kligt snygg att se på! Ett lyft att styra med jämfört med standardratten, kostar 1200 spänn så det var inte så mycket att orda om. Första Volvo-ratten i världshisotiren som är både snygg och skön!
Sensus - har bara HP med 5" men den är skarp och lättläst, och det är superlätt att lära sig manövrera i menyerna. Ljudet över förväntan då men jag är ändå rätt kräsen, lysnnar mycket på musik och har alltid lagt till pengar för lite bättre stereo i bilarna, var sugen på Premium sound men lät bli då många verkade mena att det kanske inte är värt pengarna. Jag ångrar mig inte, HP-ljudet är rent och klart och kanske inte det kraftigaste när man krämar på, men helt klart godkänt för att vara en fabriksstereo!
Att det går att köra spotify (och alla ljud) genom blåtand är helt suveränt, bilen hittar telefonen på några sekunder och sen går det utmärkt att streama till stereon, ungarna kan sitta där bak och välja låtar och var helt saliga! Här har Volvo också vekrligen ryckt upp sig, jag hade ALDRIG köpt en MY11 med den gamla stereon men nu är jag riktigt nöjd! Handsfreen funkar också riktigt bra, klart ljud och tydligen hörs jag också, telefonbok och allt sånt dyker upp i displayen och det är lätt att bläddra och ringa upp från "tumrullen" i ratten - supersmidigt!
Nu till det bästa tillbehöret nånsin - elektrisk baklucka! Så sjukt smidigt att jag aldrig kommer kunna ha en kombi utan det igen! Helt klockrent, känns välidgt lyxigt och är desssutom välidgt vettigt när man kommer med 4 matkassar på parkeringen och kan öppna luckan från 10 meters håll, helt suveränt. Värt vartenda öre.
Barnen gillar integrerade bilbarnstolar, funkar som det ska och gör att man äntligen slipper hålla på och kånka bilbarnstolar till skuffen varje gång man ska köra vuxna i baksätet....
Sist lite om körkänslan, jag kör ibland lite (för) fort och har haft flera sportbilar med stenhård fjädring, i min värld är nästan allavanliga bilar för mjuka, så även Volvo såklart.
Att beställa sportchassit var därför självklart för mig och det var nog tur, för jag vet inte hur svampigt originalchassit är men detta är inte särskilt sportigt... men kanske lite hårdare men det är fasen inte hårt... Nu har ju jag original Oden 16" men ändå, har pumpat i 2,7 bar som är max vad man ska ha med 5 pers och full packning, brukar göra lite för körkänslan men jag tycker ändå att chassit är mjukt - dock väldigt skönt då man har en mycket behaglig åktur i den! Men att kalla det sportchassi är att ta i..... Hursomhelst nöjd att jag inte tog det vanliga, för då hade jag nog blivit åksjuk...
Bilen är tyst, stabil rakt fram men lite nervig i servon, den är lite för lätt i vissa farter. Hade gärna haft den trögare i 150 km/h, men den är helt klart stabil. Motorn morrar lite när man pressar den och på det stora hela så är motorn riktigt trevlig, det finns kraft för det mesta och den känns "modern" jämför med de stora femmorna. Ingen idé att säga nåt om förbrukninge, får återkomma o i den frågan.
På det stora hela MYCKET nöjd och glad nybliven Vovloförare!!