Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roedluvan
Hej!

Min fars Volvo V70N ville inte starta för helt plötsligt när han skulle åka iväg för två dagar sedan.

Motorn startar med startgas.
Man hör inget surr från någon pump när man vrider på tändningen.
Vi har provat med reservnyckeln.

Så det verkar ju vara bensinpumpen som lagt av.

Jag mätte så kablarna som går till pumpen och det blir 12volt på de i samma ögonblick som tändningen vrids på men blir sedan noll volt. Ska det vara så?

Vi provade även att dela på kabeln till soppapumpen och mata den med ett 9volts batteri för att höra om den skulle gå runt i alla fall lite även om den blir trött på 9volt. men ingen antydan till liv.
För vist borde man ju hör den gå runt lite med ett 9volts batteri?

Nu till min stora fråga.

Jag har sökt runt på detta forum om bensinpumpar och hittar endast om gamla V70.

Jag har lossat den stora plastmuttern som håller ner själva bensinmätaren och lyft upp denna.
då går sedan en slang med kablarna till pumpen bort ganska långt bort i tanken och jag har stuckit in arben och försökt nå själva pumpen men känner inte slutet på slangen och jag får inte upp den heller.

Är det någon här som har bytt bensinpump på nya V70N och vet hur man skall gå till väga? man måste väll ändå inte lyfta ner hela tanken?

Tackar för eventuella svar // Kristian
av mikebike
Roedluvan skrev:Jag mätte så kablarna som går till pumpen och det blir 12volt på de i samma ögonblick som tändningen vrids på men blir sedan noll volt. Ska det vara så?
Det skall i vart fall vara 12V så länge startmotorn går. Det kan ju även vara reläet som är dåligt.
Roedluvan skrev:För vist borde man ju hör den gå runt lite med ett 9volts batteri?
Nej
av Kena
Startar med startgas skrev du, går den normalt när den väl startat kan det ju inte vara pumpen. I vilket skick är batteriet?
av Roedluvan
Roedluvan skrev:Hej!

Min fars Volvo V70N ville inte starta för helt plötsligt när han skulle åka iväg för två dagar sedan.

Motorn startar med startgas.
Man hör inget surr från någon pump när man vrider på tändningen.
Vi har provat med reservnyckeln.

Så det verkar ju vara bensinpumpen som lagt av.

Jag mätte så kablarna som går till pumpen och det blir 12volt på de i samma ögonblick som tändningen vrids på men blir sedan noll volt. Ska det vara så?

Vi provade även att dela på kabeln till soppapumpen och mata den med ett 9volts batteri för att höra om den skulle gå runt i alla fall lite även om den blir trött på 9volt. men ingen antydan till liv.
För vist borde man ju hör den gå runt lite med ett 9volts batteri?

Nu till min stora fråga.

Jag har sökt runt på detta forum om bensinpumpar och hittar endast om gamla V70.

Jag har lossat den stora plastmuttern som håller ner själva bensinmätaren och lyft upp denna.
då går sedan en slang med kablarna till pumpen bort ganska långt bort i tanken och jag har stuckit in arben och försökt nå själva pumpen men känner inte slutet på slangen och jag får inte upp den heller.

Är det någon här som har bytt bensinpump på nya V70N och vet hur man skall gå till väga? man måste väll ändå inte lyfta ner hela tanken?

Tackar för eventuella svar // Kristian
Kena skrev:Startar med startgas skrev du, går den normalt när den väl startat kan det ju inte vara pumpen. I vilket skick är batteriet?
mikebike skrev:
Roedluvan skrev:Jag mätte så kablarna som går till pumpen och det blir 12volt på de i samma ögonblick som tändningen vrids på men blir sedan noll volt. Ska det vara så?
Det skall i vart fall vara 12V så länge startmotorn går. Det kan ju även vara reläet som är dåligt.
Roedluvan skrev:För vist borde man ju hör den gå runt lite med ett 9volts batteri?
Nej
Kena skrev:Startar med startgas skrev du, går den normalt när den väl startat kan det ju inte vara pumpen. I vilket skick är batteriet?
Den startar med startgas men så fort vi slutar spraya startgas så dör motorn, så den tänder men får ingen bensin.

Vet du vart reläet till bensinpumpen sitter vi har hittat reläer i bagageluckan och vid säkringarna i motorrummet. de i bagageluckan hittar vi inte vad dessa skall vara till dock.

// Kristian
av mikebike
Reläet till bränslepumpen sitter på CEM (centraldatorn) till vänster om kopplingspedalen.

Det högra av de två som sitter längst ned på denna bild:
Bild
Det vänstra är till dimljuset, alla bilar har inte det. Om de är likadana kan du testa att skifta reläerna.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]