Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Hur byter man inre styrled på en V70-01? Behövs specialverktyd, hur svårt är det? När man tittar på delen ser det ju ut som att man lossar yttre leden, skruvar av den från inre och sedan skruvar loss den inre, stämmer det? Är det trångt och j-vligt eller? Om man mäter upp innan och byter till orginaldel borde man väl klara sig utan hjulinställning, eller?

/Martin
av s60t501
Inga konstigheter bytte på min S60-01 i vintras hemma i garaget,om det går så försök att hålla emot kuggstången när du lossar o drar åt,,hjulinställning eller ej,det är upp till dig,har du nya o dyra däck så....
Användarvisningsbild
av hollan
alltid hjulinställning du kan inte mäta så nogrant räcker med ett kvartsvarv fel så slår de på flera tiondelsgrader
av Toffelhjälten
Lätt att byta i sig, du beskrev det bra själv, kolla styrväxeldamaskerna innan du sätter igång (damaskerna ovanför inre styrlederna) så dom inte är trasiga, en 4-hjulsmätning
måste du alltid göra efter inre styrleder, "går" ej att få rätt..
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för input!, hur och vad håller jag emot i styrväxeln med?

Låser den på någor sätt eller skall den nya bara skruvas "i botten" eller justeras den vid "innre ledfästet" också så att säga, eller är det bara mellan lederna justering sker?

/Martin
av s60t501
en del bilar så kan man hålla emot med en skiftnyckel,bara att drå åt,ingen justering vid den innre leden inte..
av Kena
Jag fick hålla i kuggstången med en rörtång, lindade med en trasa för att inte repa, fanns inget spår för fastnyckel
Användarvisningsbild
av MartinS
s60t501 skrev:en del bilar så kan man hålla emot med en skiftnyckel,bara att drå åt,ingen justering vid den innre leden inte..
Tack. Då bör man ju inte behöva gör hjulinställning om den enda justeringen är mellan lederna, den justeringen är ju lätt att mäta upp innan, eller missar jag något väsentligt?

/MArtin
Användarvisningsbild
av hollan
de vesentliga du missar är att det räcker i princip med att du lossar muttern till styrleden och spänner den igen så har du flyttat så pass mycke så du är utanför tolleranserna för toe in som jag skrev innan så är det så pass noga att du får aldrig det helt 100 med och mäta men visst kör du på däck är ju inte så dyrt och hjulinställning kostar ju flera månadslöner
Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?