Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag har nu äntligen monterat in nya "begagnade" motorn i min S80 -99. Motorn kommer från en S60 -02 och är exakt lika i alla avseenden. Det är en 170 Hk, hade automatlåda. Jag har gjort allt för att förebygga ett nytt missöde, tagit ner tråg och gjort rent trots att det var fint m.m. Men när jag skulle byta oljefälla så blev jag lite fundersam, på min gamla motor som var från -99 så hade oljefällan ett kylrör som gick från termostathuset till höger kortsida på blocket. Varför har inte denna nyare motor kylning på oljefällan, är den bortrationaliserad eller behövdes den inte. Jag bytte hela oljefällan på gamla motorn till en kostnad av 1500 kr varav kylröret kostade 1000 kr. Trodde att jag skulle kunna återanvända dessa då dom inte hann gå så många mil men icke,bara den översta gick att återanvända, gamla oljefällan har 2 anslutningar på toppen och den nya bara 1. Det ser ut att man skulle kunna använda kylröret om jag för över termostathus med anslutningsröret om det är möjligt att ansluta i sidan av blocket, det sitter en plugg som jag tror går att ta bort och ersätta med nippeln som sitter på gamla motorn. Är det överkurs och helt onödigt, ska jag köra på det nya som är och fungerar det tillräckligt i längden? Sist funderar jag på oljetrycket som blev mitt fall. Varningen kommer vid 0,3 bar om jag fattat rätt, jag tänkte sätta på en adapter vid filtret för att koppla på en separat mätare där man ser trycket konstant men eftersom det är filterinsats gick inte det. Fråga: Kan man använda befintlig oljetrycksgivare i blocket till att gå till en mätare eller kan man ta bort den och sätta en givare som man använder på dessa adaptrar vid filtret, dit där den ordinarie givaren sitter och vad säger elektroniken om den givaren försvinner, får den frispel? Vore ju inte fel att kunna se det riktiga trycket på en mätare i kupén när man kör, vilket man tycker att Volvo borde ha tagit fram när så många råkar ut för det här. Sorry om jag låter bitter men slutnotan börjar komma upp i 15.000 kr innan allt är klart.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Ingen som har förslag på hur man kan montera en separat oljetrycksmätare vilket skulle kännas tryggare när dessa motorer har en benägenhet att få problem med trycket. Den orinarie givaren är ju värdelös när den väl säger till, då är ju förmodligen skadan redan skedd.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Man vill inte mäta trycket i filtret, vad trycket där är inte så intressant.

Det bästa är att sätta en förgrening så att man kan ha dels original tryckgivare kvar så man slipper att lampan lyser konstant samt att man kan montera en extra givare till en mätare och dessutom mäter man då trycket på ett relevant ställe.
Användarvisningsbild
av sluggo1000
TotanTotan skrev:Tackar, ska sätta en förgrening vid ordinarie givaren.
Hej. Fick du till det och hur? Ska installera oljetryck och temp på min b5254t2 och detta låter ju som en bra lösning.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]