Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvosson
Har sett att det finns 2 olika effektsiffror på B280 i 760 88-90.
Vanligaste effekten är 146 HK, men vissa har 156 HK. Vad är skillnaden på dessa motorer?

B280 verkar ha lite bättre rykte än föregångaren B27/B28.
Är både kamaxelsmörjningen och foderproblemet helt åtgärdat på B280?
av rd350
Det lär väl vara med och utan kat. B280 är mycket bättre än B28an. Brukar mest vara lite vatten o oljeläckage.
av Pxu
Finns några långa kloka inlägg i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A4gare+760 Jag har tidigare haft en -88 med 280E och den gick lite bättre och snålare än 280F med kat, nu sen en tid kör jag med styrenhet från en E-motor på min nuvarande F, den tar ca 2 dl mindre bränsle då. Mao går den utan lambdan inkopplad och det känns att den går för magert o inte trivs riktigt då övriga prylar på F-motorn väl måste lira ihop med den också, inte för att bränsleekonomin spelar så stor roll det är mest som test jag provar detta då jag alltid retat mig lite på att min nuvarande 760 inte går lika bra som den gamla.
av Volvosson
Då vet jag läget med B280E och B280F. Tackar också för era övriga kommentarer.

Intressant iaktagelse med E-motorns styrenhet på F-motorn. 2 dl är ju ganska stor skillnad.
Ja det verkar ju som att E-motorn med 156 HK är att föredra. Dessutom kan det ju vara bra
att slippa känsliga och dyra avgasreningsdetaljer och katalysator som måste finnas på B280F.

Har haft vissa funderingar på en 760 med B280 som veteranvolvo. Tycker väl egentligen de är
lite för nya, men priserna är ju ganska låga. Lättare att hitta fin 760 88-90 än en fin äldre volvo.
av Pxu
Ja från 1,4 till 1,2 när jag kör min vanliga körcykel. Men krypkör jag på gammal svensk landsväg sommartid så drar han bara 1,0 ungefär med orig styrenhet, då gör det bara nån halvdec i skillnad med E-enheten. Det är väl f.ö. ungefär den skillnaden det ska vara mellan E och F-motorn när allt är som det ska tror jag, fullt märkbart men inte mer. Det är vid normal körning det blir stor skillnad på min, kan vara nåt som är fel fast den går fint o sätter inga koder...ibland känns den lite lågtänd skulle vilja sätta mig på motorn o kolla tändläget m stroboskop under körning och se om knacksensorerna funkar :D
Hittar du en fin bil så köööp, det verkar som nästan alla jag ser är rätt sunkiga. Det finns gott om skrotade 88-90 års, allt utom just basmotorn som nog är svår bristvara, en fräsch okokad välsmörjd maskin hittar lätt ett nytt hem i alla äldre bilar med tidigare versioner av motorn.
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]