Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har nu försökt få bort vibrationer i ratten genom att flytta bakhjulen fram och tvärtom samt lämnat in för balansering hos 3 olika däckverkstäder (Vianor, Däckteam och Däckgrossen som jag köpte fälgarna av).
Vibrationerna uppstår efter 70 km/h och försvinner imellanåt och återkommer lite kraftigare i runt 90 km/h.

Ingen av dem har kunnat konstatera vad felet är och Däckgrossen vill heller inte köpa tillbaka fälgarna.
Däcken är av märket Kumho och är 235-35-19" och fälgarna är odysseus replica (Odyss).

Någon som har något förslag på något mer jag kan göra? Hjälper det med nya däck med högre profil? :cry:

Bild
Har du detta problem med vinterdäcken ? Om inte så sitter det nog felet tyvärr i fälgarna eller däcken. Fälgarna går ju att mäta om dom är skeva, men min gissning är nog Kumho däcken
Märkligt - Ja, då låter det som något annat är fel än däck & fälg för de har sannolikt kollat balansering och eftersom du dessutom bytt fram och bak så borde det vara något annat. Balanseringen tar ju hand om obalanser i både däcket och fälgen.

Använder du spacers eller annat som kan göra att fälgen inte hamnar centrerat på navet?

Kan det vara så att det finns glapp i styrleder eller att någon av länkarmarna fått sig en smäll tex om man åkt mot en trottoarkant vintertid etc? Borde iofs skapa ojämt slitage och kanske inte vibrationer i sig.
Bara för att bekräfta att det är hjulen som är boven i dramat prova att byt hjul med den V70 som står där i bakkant på bilden och kolla hur den beter sig med samma hjul, och vice versa.
Hade inte dessa vibrationer med mina 16" vinterhjul och inte för den delen mina 17" cassini sommarhjulen. Så jag tror mycket på hjulen. Har inte kört in hårt mot trotoarkant heller. Märkte att bilen skakar nästan inget när det är blött ute, däcken? Inga spacers men har centrumring... en kraftig sådan efter lite klagomål dock ingen skillnad i vibrationer för det.
Hjulen är med stor sannolikhet boven i dramat. Antingen att fälgen inte centrerar eller har någon annan defekt. Kan även vara däcken så klart. Jag tycker det är mycket dåligt att inte säljaren av hjulen köper tillbaka.

Tyvärr är risken för dessa problem större med fälgar som inte är gjorda för navet.

Denna typ av vibrationer är ju mycket irriterande så jag tycker du ska pressa försäljaren hårdare.

Lägger man så mycket pengar på en produkt ska det fungera.

Kan allmänna reklamationsnämnden vara något? Eller kommunens konsumentvägledning. Dessa instanser brukar kunna få fart på vissa firmor!

Däckets profil borde inte påverka.

Lycka till!

Hälsar

Henry
Som någon nämnt här, det är förmodligen däcken.
Hade en polare som idag hämtade sin bil från verkstadsbesök nr. 5 denna månade för exakt samma problem. Man har nu konstaterat att han måste köpa fyra nya däck.

(Snygg bil för övrigt :))
Jag hade samma problem på min bil (med Volvo originalfälgar). Efter mycket detektivarbete kom vi fram till att det var tryckgivarna inne i fälgen som var bovarna i dramat. Dessa väger 40g styck och sitter inte bra till. Jag hade vikter "högt o lågt" för att kompensera dessa 40g. Efter att ha tagit bort dessa är problemet som bortblåst.
Det är inte ovanligt att replica "pirat" fälgar är svåra eller omöjliga att balansera, du är inte den första eller sista som tyvärr köper piratfälgar för att tjäna några kronor, men det är en dyrköpt erfarenhet.
Ja, har du otur så är det själva rundheten på fälgen som inte är inom toleranserna och då finns det ingen balansering i världen som hjälper. Det kan se bra ut i balanseringsmaskinen rent viktmässigt men sedan när du inte rullar hjulet fritt i luften kommer du ändå få skakningar.

Att det kommer och går är inte konstigt då vibrationerna i vissa varvtal hamnar i samma frekvens som hjulets/upphängningens egenfrekvens. Då förstärks vibrationerna för att sedan avta igen när du ökar farten ytterligare.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]