Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ilove
Hej på er,

Har en XC90 som jag upplever börjat slira i automatlådan. Det är en 08a och det tar liksom ett tag innan växlarna kommer i. Hade den inne på Volvo för att kolla koderna men det visar inga felkoder vid felsökningen. Dock hävdar Volvo att det är bara byta låda om man vill få bukt på detta, men kan det vara så illa? Bilen har gått runt 20.000mil men ändå...? Skall man inte skölja den och göra ett ordentligt oljebyte först + omprogrammering?
Känns mest som Volvo vill ha detta jobb eller nån som är av annan åsikt? De känns definitivt inte som växellådsexperter...

Skulle även behöva tips på nån som ni vet är bra på dessa Volvolådor och som kan kika på den.
Gärna boende i mellansverige...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ortus
Tyvärr vet jag ingen i mellansverige men om någon skåning tittar in här och har samma problem kan jag rekommendera en kille i Harlösa. Han är billig och fruktansvärt bra. Det bästa med honom är att han inte lurar er. Sjöbovägen 8, Eslöv är adressen :)
av klima
Om den har gått 20 000 mil utan olje byte sinns en risk att den har för mycket belägnngar och ett komplett oljebyte kan lossa dessa beläggnngar och döda växellådan kort efter byte.

Ringa denna firman, de verkar mycket seriösa.
http://www.hellsteno.se/
Jag gick på Chalmers med sonen som är mycket mer begåvad än jag. Tror han jobbar där med farsan sin.

Om du vill byta tranmssonsolja själv så skulla jag börja med att byta en lter eller två per månad. Inte allt på en gång.
Bytte igår. Oljan var riktigt skitig och lådan växlade hårt. Nu växlar den mjukt och fint. Byter olja med 8000 mils intervall. Så om lådan ändå är på upphällningen så prova. Tappa ur genom oljeavtappningen och i med samma mängd. Kör ett tag och byt på samma sätt igen.
Användarvisningsbild
av camaro69
@ilove

Har du tittat på oljestickan? Hur ser oljan ut brun, eller röd som hallonsaft?
Lukta på stickan. Luktar det bränt är det dags före oljebyte.

Efter oljebytet, håll koll på färgen på oljan, så att den fortfarande är röd.

Märkligt att man inte lagt inte detta som intervall. Men dom vill väl sälja utbyteslådor, och pungslå folk,

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]