Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

heej!!

tänkte höra vad som gäller om jag ska regbes en 240 med antingen är t5 motor eller fk motor..
har för mig hk gränsen för 240 är 220hk och t5an har ju 225hk.. jag kan ju ta 2,5 liters motorn från s70 också som ligger runt 195.. men iaf till saken, hur är det när jag reggar? är det bara byta motor som har under 220hk orginal och sen bara regga den så.. blir den reggad med "ändrad motoreffekt" så jag kan åka trimmad med den eller??
Sådana här juridiska frågor ställer du bäst till den som har författat reglerna. D.v.s. Transportstyrelsen, eller vad dom heter (?). Närmaste Bilprovning (som lyder under Transportstyrelsen) torde också kunna redogöra rätt bra för vad som gäller.
Transportstyrelsen har avdelningar för Frågor & Svar på sin hemsida. Du kan även maila dom direkt, och t.o.m. ringa till dom.
Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Det blir "Utbytt motor" den reggas med och ofta skrivs måde motortyp och motornummer in också.
Amarace skrev:Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Det blir "Utbytt motor" den reggas med och ofta skrivs måde motortyp och motornummer in också.
Går dom på motorn "originaleffekt" eller accepterar dom ett bänkpapper vid besiktning? I så fall ska det ju inte vara några problem med en 2,3 T5 för de där 5hk lär den ju garanterat ha tappat ;)
bensinskalle skrev:
Amarace skrev:Motorn måste ligga på 220hk el under samt max 275Nm i vrid och du måste ha ventilerade skivor fram o1031 bakaxel. Dom kan kräva intyg på motorns effekt och vrid.
Går dom på motorn "originaleffekt" eller accepterar dom ett bänkpapper vid besiktning? I så fall ska det ju inte vara några problem med en 2,3 T5 för de där 5hk lär den ju garanterat ha tappat ;)
bänkningspapper godkänner dom nog inte.. dom vill oftast ha intyg från volvo på motorn och dess orginaleffekt.. så dom går nog mer på det.. går ju att köra en 2.5t från s70:) går ju senare att byta till en 2.3liters :)
maccan92 skrev:
bensinskalle skrev:
bänkningspapper godkänner dom nog inte.. dom vill oftast ha intyg från volvo på motorn och dess orginaleffekt.. så dom går nog mer på det.. går ju att köra en 2.5t från s70:) går ju senare att byta till en 2.3liters :)
Aha okej ;)

Annars är det ju poppis att ta 2liters blocket, stoppa i 2,3 vev, stakar etc så har man en exakt 2,3 kopia men som ser ut som en 2,0 utvändigt ( rätt nummer ), perfekt för besiktning ;)

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]