Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Prophetone
#539979
Anyway, 8) jag har
för tillfället 2 st gamla Volvo: en 245 a' 1988 samt en 745 med samma motor
fast anno -92.... Den senare fick jag införskaffa mej då den g:a
trotjänaren i smällkalla Vintern , gav upp vad gäller automatlådan - som
slutade driva helt enkelt :-(O) Jag föredrar den gamla 245:an jämfört med
745:an - i 1:a hand pga automatlådan som jag gillar bättre än den manuella.
(Då jag kör automatväxlat på jobbet så har jag börjat gilla
automatväxlade bilar) Jag kollade på forumet hur man spolar lådan och
gjorde detta i Våras med förhoppningen att det skulle rätta till problemet.
Och ...jodå!!! :D Det vart en svart geggig becksvart ...gråaktig, kletig
...geggamojja som kom ut ur vxl lådan!!!

Var 30:e sek stängde min
medhjälpare av motorn och mängden olja som kom ut var enbart ca 0,5 L
Hade läst att mängden borde vara det dubbla, eller??? Nåväl...efter ca
7-8 L så vart trycket lite bättre o det hann komma ut ca: 7 dl på 30
sek....Efter ca 13 L så vart saften ganska så bra som det såg ut iaf...Jag
efterfyllde o kolla med mätstickan....och tog sen en provtur med bultande
hjärta :roll: Lådan växlade så mjukt så jag trodde först inte den alls
växlade!!! Ettan, tvåan samt trean gick fint in....men sen ville fyran inte
hoppa in, trots att jag varvade motorn.....istället slutade den att driva
efter ca 2 Km körning. Jag stängde av motorn och efter en minut startade
jag återigen. Då drog den igen, fast den gick ju inte som normalt, helt
klart. Jag luffade hem i moped hastighet och med en sur min :cry: Här befinner
jag mej nu....Bilen går att starta o det går att köra ett par minuter - sen
slutar lådan att driva!!! Innan den slutar driva, slirar den ganska rejält
och bara genom att varva motorn går det att 'provocera 'fram en sista
kraftansträngning från AW-71.... Nu har jag tänkt att det kanske är en god
ide att öppna oljetråget för att byta oljefiltret - såna finns ju att köpa
för en överkomlig slant. Så jag har pallat upp bilen utanför huset o tänker
mej att göra detta nästa månad då jag börjar min semester :-)-) Tror nån detta
kan vara boven i dramat ??? Eller är Lammellerna slut???
Besiktningskillen sa till mej att det kan va oljepumpen som är på väg att
paja...

Hmmm....??? Att byta hela vxl lådan har jag ingen lust till....bättre
införskaffa en likadan bil som är i bättre skick.

P.S. Kan tillägga att när jag köpte bilen för ett par år sedan, var det med
en läckande oljeslinga i den ordinarie Kylaren, vilket gjorde att olja från
lådan hamnade i kylarvattnet. Kanske en del glykol då kom in i
automatlådan??? Jag bytte kylare samt oljan i tråget och den har gått
föredömligt bra under de 2 år jag använt bilen. Efter ett år s användande
så fungerade inte backen på lådan - det var under sommaren. Jag körde då
till GDS macken i Partille och där böt jag oljan i tråget och efter det så
fungerade även backen på lådan hur fint som helst. Men som sagt; efter
ytterligare ett år så slutade den att driva - helt utan förvarning!!! Det
enda som märktes var att 4:ans växel tog längre tid på sej att hoppa in -
först vid 90 Km/h gick den in, mot tidigare 70 Km/h....D.S

Vad tror Ni att det kan vara, herrar o damer??? Jag gillar verkligen
denna gamla trotjänaren.....och....ja,ja!! - Jag vet att jag borde spolat lådan redan från första början :mrgreen:
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#540153
Jo byt filtret, men sannolikt för sent.
Växlar lådan ryckfritt har du för dåligt tryck.
Är oljan svart så är det lammer o metall.
Användarvisningsbild
av Prophetone
#540196
NickeGubben skrev:Jo byt filtret, men sannolikt för sent.
Växlar lådan ryckfritt har du för dåligt tryck.
Är oljan svart så är det lammer o metall.
Ach so!! :oops: Hursomhelst....tack för tips och återkommer med update om det mot förmodan skulle fungera efter filterbyte. Så det är dåligt tryck på oljan om det växlar 'ryckfritt'??? Då vart det ju inte så bra som jag trodde då....fast jag lever på Ramlösa och hoppet tills jag vet besked efter filterbytet :-DD
Användarvisningsbild
av NisseHult
#541001
"en svart geggig becksvart ...gråaktig, kletig ...geggamojja som kom ut ur vxl lådan"
Det är antagligen dina lameller som rann ut... :(


"Så det är dåligt tryck på oljan om det växlar 'ryckfritt'?"
Tror mer på att plattorna slirar mot varandra i avsaknad av lamell-material. Metall mot metall.

Det är ingen lockuplåda va?
I så fall jag kanske kunnat ge ett bud på liket.
av Gelis
#541007
Ta ner tråget o byt filter är mer än troligt igensatt av din sörja du skrev om, naturligtvis gör du rent tråget samtidigt, i med ny olja igen. Kan hjälpa, men kan lika gärna vara så att lådan tackat för kaffet pga dålig sevice under årens lopp.
Låscylinder

Nyckeln går in i låscylinder men det g[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]

Felkod

Hej alla. Nybliven v70 97 ägare. Lambda lampa[…]

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]