- ons 15 jun 2011, 22:30
Allt klart inför resan på fredag, kamrem bytt, stor service och nytt avgassystem m.m. Bilen går som en klocka. Allt frid och fröjd. MEN!!!! ikväll körde jag en sväng och allt gick kanonfint. Plötsligt hör jag ett skrapande ljud, stannar och innan jag ser vad som hänt förstår jag att det är avgassystemet som lossnat. Döm om min förvåning när alla SÄGER alla gummiupphängningarna gått sönder, detta beror säkert på att jag fått gamla delar. Men detta är inte problemet. När hela systemet rasade ner så skadades den främre skarven mellan främre rör och katalysatorn. Allt är helt ok och fungerar, men flänsen på katalysatorn är rostig och tunn. Nu bröts det sönder och håller väl knappt ihop. Det håller tätt men ser mycket klent och osäkert ut. Kan ju plocka ner och få det svetsat, men har bara morgondagen på mig (åker på fredag) Ser att Biltema har en reparationssats 98-009 som ska kunna laga en dålig fläns. Jag undrar, kan någon förklara hur denna fungerar och om det är värt ett försök? Eller har ni några andra tips om hur jag kan laga detta? Nu är det kris......
- By Gustaf846