Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dahlen
Hej nu är det så att jag har konstaterat att mina abs bromsar inte fungerar, bilen är en 940 från 91.
någon ägare tidigare verkar ha ryckt ur lampan så den indikerar inte att den är trasig heller.. (såg att det fanns abs när jag kom hem med bilen :roll: )

så jag undrar hur man kan felsöka för att få igång dom och hur man får ut mätarhuset för att byta lampan?

MVH
av Daniell945
För att byta lampan får du väl antingen krångla dig upp underifrån eller också tar du en liten skruvmejsel och trycker in i metallramens små hål (instrumentets ram har små hål gjorda en bit in mot instrumentet, för att man skall kunna komma åt de fjädrande metallbleck som håller ramen...), när ramen är lossad så är det bara lossa de 4 torxskruvar som håller instrumentet (ev. lossar man även 2 torxskruvar som håller de fjädrande metallblecken).
Har du ingen torx så brukar det gå m. en passande insexnyckel :)
Lycka till
P.S. angående ABSfunktionen så kan du ju börja felsöka på de olika ABS-givarna, sitter en vid varje framhjul och en i bakaxelns kåpa till växelhuset.
oftast är det väl fram det strular m. smuts/rost i ABS-kransen, sitter väldigt utsatt, skulle det vara i bak så kan det mycket väl vara Kablaget ned till givaren. D.S.
Användarvisningsbild
av dahlen
tack för svar. säkringen hade gått så provade byta den. då hoppade lampan igång men fortsatte lysa när bilen var igång. felsökte och fick fram att den högra främre givaren gav fel utslag under 40 km/h (eller liknande)

En tanke är även hur bilen står n&[…]

Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]