Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mollan
Jag skall byta hjulager/nav vänster fram på min V70 GLT -99.
Jag har köpt mitt nav på Biltema då det var ca 1100 kr billigare där.
Är det nån som vet om kvaliten på denna del är så mycket sämre och kan det då finnas nån risk att montera detta?

Jag har köpt Haynes gör-det-själv handbok och i den står det att vid ihopsättning skall man applicera en 3-4mm bred sträng metallfästmassa på den yttre drivknutens spår.
På volvo kostar denna 50 ml flaska 395kr och kommer förmodligen att räcka till flera hundra byten.
Denna kostnaden är ju sjuk i sammanhanget då jag endast kommer att förbruka en bråkdel av innehållet.

Vet någon om det är nödvändigt att använda just volvos metallim eller går det att använda nåt annat och isåfall vad ?
Vore även tacksam om nån kunde upplysa mig om varför jag måste applicera detta medel och vad det gör för nytta.

Tacksam för svar så fort som möjligt då jag tänkt byta i helgen

Mvh Mollan
Användarvisningsbild
av ketto
mollan skrev:Jag skall byta hjulager/nav vänster fram på min V70 GLT -99.
Jag har köpt mitt nav på Biltema då det var ca 1100 kr billigare där.
Är det nån som vet om kvaliten på denna del är så mycket sämre och kan det då finnas nån risk att montera detta?

Jag har köpt Haynes gör-det-själv handbok och i den står det att vid ihopsättning skall man applicera en 3-4mm bred sträng metallfästmassa på den yttre drivknutens spår.
På volvo kostar denna 50 ml flaska 395kr och kommer förmodligen att räcka till flera hundra byten.
Denna kostnaden är ju sjuk i sammanhanget då jag endast kommer att förbruka en bråkdel av innehållet.

Vet någon om det är nödvändigt att använda just volvos metallim eller går det att använda nåt annat och isåfall vad ?
Vore även tacksam om nån kunde upplysa mig om varför jag måste applicera detta medel och vad det gör för nytta.

Tacksam för svar så fort som möjligt då jag tänkt byta i helgen

Mvh Mollan
Biltemas nav funkar bra! Angående limmet så är de för att förhindra eventuell glapp mellan drivaxelns splines och navets splines,därav limmet!

Dyrt för limmet är de ja,måste finnas likadant lim som e lite billigare än Volvos!
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]