Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nästan 80% av kallstarterna, efter varje dygnsvila, blir motorn sur och segar sig upp i varv med ett rökmoln som luktar bensin. Det blir värre ju varmare det är ute. Vid kall väderlek startar den alltid, fast när jag använder motorvärmare får jag samma problem igen.

Tempgivare? Trasig spridare? LMM? Bränslepump? Backventil i bränslesystemet?

Ibland går soppapumpen 10 sek när man bara vrider på tändningen. Ibland går den 1-2 sek? Bränsleförbrukningen är p samma nivå som min gamla 940 turbo trots fiskörning.

Fattar inget. Inte meken heller för der finns inga felkoder?
Nu har den varit inne i två dagar på Bilia. Inga felkoder. Det konstaterades att yttertempgivaren var defekt så den byttes.
Fortfarande samma fel met starterna.
Nu har den varit inne ett flertalet gånger för samma fel sedan jag köpte den i höstas. Börjar bli less på skiten.
Vad gör jag nu? De hittar inget fel, så det finns inget att laga menar de.
Vet inte varför, men jag tycker många bilar gör såhär. Min gamla 740 gjorde så, kollegans gamla 85:as Audi 100 gjorde så och min V70 -00:a gör likadant men inte alltid. V70:n startar men inte på alla cylindrar och får hålla lite gas när man släpper upp kopplingen för att inte få motorstopp, och det är typ första 10 sek när man haft motorvärmaren inkopplad.

Vissa säger att det blir ånglås i bränsleledningarna när man kör m-värmaren, men varför blir det inte det då när man bara stänger av bilen och låter den stå med varm motor?
Min erfarenhet från 740:n är ivf. att den blev bättre om man bytte backventilen på soppapumpen.
Tändstiften är nya och det blev ingen skillnad. Kamaxelgivarna är rengjorda. Den får garanterat på tok för mycket soppa.

Det konstiga är att detta bara sker första starten på dygnet. När man väl startat det första gången är alla problem som bortblåsta de övriga gängerna som man startar under dagen?

Inga problem med gången under körning. Den spinner på alla växlar i alla varvtal samma på tomgång.

Den misständer inte vid de dåliga starterna. Det låter som om man startar en gammal förgasarmotor med för mycket choke. Den går på alla cylindrar och liksom segar sig upp i varv första varvstegringen direkt efter start.
Jag hade nåt liknande problem på min S60 2.4 170hk aut -01.

Bilen kunde ibland vara svårstartad, framförallt då bilen varit parkerad vid jobbet 9 timmar och man skulle hem. Då var det precis som du skriver att den var sur och man fick gasa igång den med misständningar och rökmoln som följd.

Det fanns inga felkoder här heller. Jag bytte tändstift, spridare och kollade bränsletrycket utan att lösa problemet.

Till slut tittade jag på luftmassemätaren och lyfte ur sensorn som sitter där. Då upptäckte jag att det var en smutsbeläggning på själva sensorn, mätkroppen eller vad man ska kalla den. Jag torkade försiktigt av den med lite papper och efter det har bilen gått som en klocka. På grund av beläggningen på givaren så fick väl styrenheten en liten avvikelse på luftmassa och därmed fel bränsle/luft-blandning.
Jöns skrev:Jag hade nåt liknande problem på min S60 2.4 170hk aut -01.

Bilen kunde ibland vara svårstartad, framförallt då bilen varit parkerad vid jobbet 9 timmar och man skulle hem. Då var det precis som du skriver att den var sur och man fick gasa igång den med misständningar och rökmoln som följd.

Det fanns inga felkoder här heller. Jag bytte tändstift, spridare och kollade bränsletrycket utan att lösa problemet.

Till slut tittade jag på luftmassemätaren och lyfte ur sensorn som sitter där. Då upptäckte jag att det var en smutsbeläggning på själva sensorn, mätkroppen eller vad man ska kalla den. Jag torkade försiktigt av den med lite papper och efter det har bilen gått som en klocka. På grund av beläggningen på givaren så fick väl styrenheten en liten avvikelse på luftmassa och därmed fel bränsle/luft-blandning.
Mycket intressant! Ska kollas snarast! Det finns väl någon typ av cleaner man kan köpa till detta? CRC har väl en, om jag inte misstar mig?

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]