Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Ice
Tydligen pågår det förhandlingar på mitt företag (Volvo CE) om att erbjuda de anställda en sk. personalbil. (bruttolöneavdrag)
Inget avtal är klart än, och det är inte hundra att det blir något heller.
Hade tänkt mig att beställa en V50 Classic Momentum.
Frågan är om jag ska vänta och se om och hur avtalet ser ut, eller om jag ska beställa en privat. Är riktigt sugen på att köpa ny bil nu och vet inte om jag orkar vänta.
Det jag undrar om är om nån har ett sånt avtal och vad det innebär i kronor och ören. Är det mera lönsamt än att köpa privat? Ja, det är väl aldrig lönsamt att köpa bil.
Säg att jag köper en V50 för 250000. Hur stor kostnad kan det bli i månaden? Säkert lite olika summor, men nåt sorts riktmärke kanske det finns.
Har försökt att läsa lite trådar om det här, men dom flesta trådar mynnar mest ut i tjänstebilar osv. och det är ju inte fallet här.
av Lövet
Det är nästan omöjligt att säga exakt utan att veta vad som står i just ditt avtal. Det är nämligen så att det inte finns några standarder för tjänstebilsavtal även om många tror det. Det enda som är lagstadgat är att du kommer få betala förmånsvärde.

Men i stort sett alla personalbilar ser ändå likadana ut avtalsmässigt eftersom det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Det innebär att din kostnad kommer bestå av 2 delar, bruttolöneavdrag och förmånsvärde.

Vi börjar med förmånsvärde för det är enklast. Du kan räkna fram förmånsvärdet via Skatteverkets hemsida. Multiplicera sedan Förmånsvärdet x Marginalskatt för att få ditt årliga förmånsvärde netto.

Sedan kommer bruttolöneavdraget. Det vanligaste är att det blir lika stort som arbetsgivarens kostnad för bilen. När du får ett bruttolöneavdrag så går du miste om lön. Alltså blir din kostnad (1-marginalskatt x bruttolöneavdraget)
av Herkulez
andreas_lofgren skrev:Det är nästan omöjligt att säga exakt utan att veta vad som står i just ditt avtal. Det är nämligen så att det inte finns några standarder för tjänstebilsavtal även om många tror det. Det enda som är lagstadgat är att du kommer få betala förmånsvärde.

Men i stort sett alla personalbilar ser ändå likadana ut avtalsmässigt eftersom det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Det innebär att din kostnad kommer bestå av 2 delar, bruttolöneavdrag och förmånsvärde.

Vi börjar med förmånsvärde för det är enklast. Du kan räkna fram förmånsvärdet via Skatteverkets hemsida. Multiplicera sedan Förmånsvärdet x Marginalskatt för att få ditt årliga förmånsvärde netto.

Sedan kommer bruttolöneavdraget. Det vanligaste är att det blir lika stort som arbetsgivarens kostnad för bilen. När du får ett bruttolöneavdrag så går du miste om lön. Alltså blir din kostnad (1-marginalskatt x bruttolöneavdraget)
Med ett bruttolöneavdrag och därmed sänkt inkomst tillkommer väl kostnader för minskad pension, sgi osv.?
av Lövet
Normalt sett ja. Vissa arbetsgivare vet jag har kompenserat för detta men i normalfallet ska man nog räkna med 0 pension på de pengarna.
av Ice
Jo, det är nog svårt att sia om några siffror när det inte finns nåt färdigt avtal, om det inte finns nån som har nåt avtal att dela med sig av. Är lite nyfiken på om jag kan räkna med ungefär ett brutto avdrag på 3,4,5 eller 6 tusen i månaden. Jag har överhuvudtaget inte en susning.
Undrar mest om det är idé att vänta, eller om man lika gärna kan köpa privat med en gång. Det kanske går på ett ut i slutändan. På nåt sätt måste ju bilen betalas, och jag tror knappast min arbetsgivare skänker bort nåt i onödan.
av Lövet
Gå in på Volvocars.se och kolla ut vad en bil kostar för arbetsgivaren att leasa. Lägg sedan på några hundralappar i månaden. Där har du ditt bruttolöneavdrag (vanligen). Det du går miste om är alltså nettopengarna. Så om det kostar 3500kr i månaden för arbetsgivaren att leasa bilen kommer din nettolön att sjunka (1-0,5) x 3500kr = 1750kr. (Om du har 50% marginalskatt)

Sedan tillkommer förmånsvärdet. Där får du kolla på Skatteverkets hemsida. Där blir din kostnad Marginalskatt x Förmånsvärde.

Allmän info från Audi:

Audi Personalbil
Kostnadsneutralt för företaget, attraktivt för personalen
”Ett löneavdrag kan vara hur kul som helst”, fler och fler företag upptäcker denna löneväxlingsmodell som ger den anställda en löneförmån. Den anställda slipper betala kontantinsats och behöver inte fundera över framtida värde när det är dags att byta bil. Gynnsamma momseffekter och regler för sociala avgifter, tillsammans med möjligheten att nyttja företagets inköpsavtal, ger lägre bilkostnad. Jämfört med att äga en Audi privat blir kostnaden cirka 1.500 kr per månad lägre än för en motsvarande bil i prisklassen 250.000 kr. Den anställda får också förmånen att åka i en ny Audi med modern teknik, hög utrustningsnivå, säkerhet och bra möjlighet att göra ett miljöbilsval. Erbjudandet personalbil är kostnadsneutralt för företaget och attraktivt för personalen. Vad mer kan man önska?
av Ice
Så minst 7000 brutto kan jag räkna med? Ca 3500:- i förmånsvärde + leasingkostnaden 3500:-
Lite grovt räknat. Rätt så saftigt ändå kan man tycka.
Men som sagt. Svårt att spekulera om det innan. Kanske bättre att behålla 525:an ett tag till.
Användarvisningsbild
av sura56
Så här kan ett ex. se ut på vad vi betalar för en personalbil (E-Bil)
•Fast månadskostnad
•Ingen kontantinsats
•24 mån. avtal
•Fria mil
•Trygghetsavtal ingår
•Separat Volvokort med 600:-/år och fria biltvättar
Det enda som tillkommer är bränslekostnad

Marginalskatt 52%
Bilkategori E-bil
Bilmodell V50 D3 Classic Momentum (150)
Årsmodell 2012
Antal utrustningspoäng 71 poäng

Nybilspris enligt RSV 242 900 kr
Avdrag vid val av en så kallad miljöbil 0 kr
Extrautrustning (174 kr per poäng) 12 354 kr
Nybilpris inkl utrustning = 255 254 kr

Beräkning av förmånsvärde
31,7 % x basbeloppet 13 568 kr
75% x statslåneräntan x nybilspris inkl utrustning 5 437 kr
9% x nybilspris inkl utrustning upp till 7,5 Basbelopp 22 973 kr
20% x nybilspris inkl utrustn. över 7.5 Basbelopp 0 kr
Förmånsvärde före reducering = 41 977 kr

Extra avdrag om vald bil är etanol-driven (Flexifuel) 0 kr
Extra avdrag om vald bil är gas-driven (Bi-fuel) 0 kr
Förmånsvärde efter reducering = 41 977 kr

Beräkning av nettolöneavdrag E-bil 2012
Nettolöneavdrag för vald bil -37 892 kr
Nettolöneavdrag för vald extrautrustning 1 908 kr
Summa nettolöneavdrag per år = -39 801 kr
Summa nettolöneavdrag per månad = 3 317 kr

Sammanställning nettokostnad
Förmånsvärde fordon (inkl utrustning) 41 977 kr
Nettolöneavdrag -39 801 kr
Förmånsvärde efter nettolöneavdrag per år = 2 177 kr
Avrundning ner till närmsta hundratal 2 100 kr
Förmånsvärde per månad = 175 kr

Din månadskostnad
Skatt på förmånsvärdet 91 kr
Nettolöneavdrag per månad 3 317 kr
Preliminär nettokostnad per månad = 3 408 kr
av Lövet
Fast det där är inte samma sak. Du har nettolöneavdrag som därmed dras från förmånsvärdet. Det är en helt annan metod.
av Lövet
Ice skrev:Så minst 7000 brutto kan jag räkna med? Ca 3500:- i förmånsvärde + leasingkostnaden 3500:-
Lite grovt räknat. Rätt så saftigt ändå kan man tycka.
Men som sagt. Svårt att spekulera om det innan. Kanske bättre att behålla 525:an ett tag till.
Jo, visst men med 50% marginalskatt blir ju det bara en effekt på 3500kr i plånboken. Ett betydligt billigare sätt att köpa bil på än att göra det privat.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]