Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Ska på semesterresa två veckor utomlands. Har gjort en rejäl genomgång av bilen och hoppas allt går bra. Det var ett tag sedan kamremmen byttes dock, inte så många mil men år sedan. Tänkte köpa en och ha med just in case. Var ska jag köpa remmen? Biltema är ju billiga, men 'är de remmarna att lita på? Tacksam för tips och synpunkter.
av Johnnie
Jag köpte en kamremsats på biltema till min B230E.
De va Goodyear som hade tillverkat den, verkar bra :D
Spännrullen va tillverkad i Tyskland.
Men har man en motor som pajar vid kamremsbrott kanske jag hade valt Volvo original.
Användarvisningsbild
av emwtur
har man en motor som pajar vid kamremsbrott , spelar det ingen roll om man tar med sig en extra rem !
:) eller :(
/emwtur
Användarvisningsbild
av Bosse78
emwtur skrev:har man en motor som pajar vid kamremsbrott , spelar det ingen roll om man tar med sig en extra rem !
:) eller :(
/emwtur
hah!

Jag körde många år utan problem med bilteama kamrem på min gamla 940.

Om man har en motor som inte pajar då kamremmen går (dvs en 8 ventilare) då är det väl lika bra o köpa den billigaste? det e ju jättelätt o byta på dom!
Användarvisningsbild
av emwtur
Min poäng var väl att "om motorn inte tål ett kamremsbrott" så skall den nya remmen sitta i motorn, i bagageluckan gör den ingen nytta, - spelar ingen roll om man har en ny rem med sig när man har ventilsallad i motorn !
- men jag kanske missade någon ironi nånstans !
/emwtur
Användarvisningsbild
av dahlen
emwtur jag vet inte om du är ironisk eller inte. men en volvo motor som denna om det stämmer är en 945 med antingen b230fd eller en b230fb så klarar den av kamremsbrott. bara att smacka på en ny och köra igen. inga ventiler som ger upp i dom motorerna :)
Användarvisningsbild
av emwtur
dahlen skrev:emwtur jag vet inte om du är ironisk eller inte. men en volvo motor som denna om det stämmer är en 945 med antingen b230fd eller en b230fb så klarar den av kamremsbrott. bara att smacka på en ny och köra igen. inga ventiler som ger upp i dom motorerna :)
helt korrekt -
B234 gillar inte kamremsbrott

/emwtur
av olha00
Klart att nya remmen gör bättre nytta på motorn, men min tanke var precis att om jag inte har tid att byta innan vi åker så kan man ju ha en med sig. Min motor lär inte skadas av ett rembrott. Dock är det ju lite jobb ändå att byta, är det då lönt att fundera på i jämförelse billiga Biltema? Jag åker nog och köper en sats imorgon ändå....
av olha00
utan verktyg? har alltid med en rejäl uppsättning i bagaget...när jag åker på långtur alltså.
Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Volvo car UX

Har fått notis både via appen och i bi[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]