Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har problem med min svärsons 850 -92, 22 000 mil.

Motorlampan tändes, kort därefter tändes även automat-låde-lampan. Bilen växlade hårt och konstigt, men motorn gick bra. Efter stopp och start gick den nästan inte att köra, gissar att "limp home" läget gick in.

Läste ut felkoder A1, 213 = trottel pos för hög, och 313 = felaktig signal från växellägesgivare.

Tog bort batteripolen ett kort tag, därefter gick automatlådan som vanligt och den varningslampan släcktes. Motorlampan är dock fortfarande tänd men motorn går bra.

Vad är nästa steg i felsökningen, varför gick automatlådan konstigt när motorlampan tändes, vad är sambandet.
av *pettson*
sambandet är att motorn styr växellådan via kommunikation mellan motorstyrdonet och växellådsstyrdonet. Både motorstyrdonet och växxlådsstyrdonet kan tända motorlampan. Jag föreslår att du läser ur både a1 och a2 samt a6.

A1 är ju växellådan
A2 bränslestyrdonet
A6 tändnings styrdonet
samtliga kan tända motorlampan
Hej igen, har nu läst ut alla felkoder, och det fanns inga fler. Dessutom är nu även motorlampan släkt, pga bortkoppling av batteriet, och bilen går hur bra som helst igen.

Det vi gjorde var att "rycka och slita" i olika kontaktdon och smörja lite med 5-56. Tog även loss spjällägesgivaren och smörjde upp den.

Kan det vara så enkelt eller kommer felet igen?
Hej, tycker man kan nyansera det här med 5-56 lite. Det är inte så att jag sprayar 5-56 i damm- och sköljtäta kontaktdon = elektronik, kanske var otydlig där. Däremot på "öppna" anslutningar med strörre strömmar och högre spänning som tex batteripoler, jordpunkter, vissa rörliga delar (= ej elektronik) mm.

Däremot ska det absolut inte vara teflon eller liknande i elspray, de är mer för viss mekanik.

Man ska väl har rätt medel till för rätt område.
Var o köpte batteri förra veckan hos en riktig expert (vad jag vet), han blev lite förtvivlad när han såg att jag sprejat 5-56 på anslutningarna till pluspolen. Hade t.ex. sprejat på, vad skall man säga, de ändarna utan kabel man ser fastklämda i kabelskon (ursäkta amatörmässiga förklaringen), det var lite skit där. Under tiden han skakade på huvudet sa han att 5-56 inte leder ström, om det då tränger in mellan de tvinnade koppartrådarna så ökar det motståndet, han bad mig känna där, och si, det var varmare än det skulle...
Ok, då får jag väl torka av det sa jag. Nja, om det är illa får du typ klippa av en bit o göra om kopplingen sa han.

Sen huruvida hur mycket rätt eller fel han har kan jag inte bedöma, men verkade som han visste vad han snackade om.
Hej, mycket konstigt ska man höra, hur kan något som inte leder ström öka motståndet och göra det varmt. Jag har i alla fall amatörmässigt gjejat med bilar, båtar och utombordsmotorer i över 40 år och aldrig haft problem med 5-56 eller WD 40 på batterier eller motorer. Har hållt igång motorer under långa långa tider, och de går alltid, så så mycket skada kan inte ha skett, tvärt om. Använder även olika typer av elektronikspray där det behövs. Smörjkanna och olika fetter har sin givna plats också.

Använd dock, som sagt, aldrig teflon eller silikon eller liknande till motorer och elekronik.
av *pettson*
Istället för att köpa på sej multisprayer så får man faktiskt bita i det sura äpplet och köpa sprayer (om spray är lösningen) som är till för varje område. 5-56 ihop med wd40 är inte nåt bra på nånting alls överhuvudtaget. En rostlösare är en rostlösare, den smörjer inget vidare på lång sikt, bara så länge det tar att ta bort det som rostat fast. En smörjspray rostlöser inte osv. Och tyvärr finns ingen bra spray som är allt i samma burk eftersom man inte kan utföra allt direkt. Rostlöser man så ska man tvätta av efter och sen smörja ordentligt innan användande igen. Det finns alltså ingen spray som gör hela jobbet eftersom just jobben mellan dom olika momenten utförs av dej som mekaniker.
Skitsnack, olika preparat som t ex 5-56 har räddat många under årens lopp i många situationer.Om det sedan har varit under längre eller kortare perioder gör ju ingen skillnad när många med detta lyckats ta sig fram tills de haft en bättre möjlighet att ta itu med problemet om det nu återupprepats.
erikeriksson skrev:Hej, mycket konstigt ska man höra, hur kan något som inte leder ström öka motståndet och göra det varmt.
...
Kan inte termer och teori för ström, kanske mer korrekt att säga att 5-56 försämrar ledningsförmågan, vad vet jag. OBS detta är inget inlägg för att vinna någon diskussion, bara ett klargörande.

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]