NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hella
Jag måste säga att jag blir förvånad när jag läser om den låga bränsleförbrukning de flesta på detta forum har på sina V50. Jag har en V50 2.4i -06 som gått 3200mil sedan augusti. Den ligger på en snitt förbrukning på ca 1.1-1.2 l/mil (90% landsväg). Jag kör givetvis på 19". Den låga bränsleförbrukningen ibland er tyder på att ni kör som kärringar.... :D
av dali
Prova 16"-hjul så lär förbrukningen sjunka ... då bör du ligga runt 0.8 om du kör 90% landsväg, förutsatt att du inte kör i 160 km/h ... :wink:
Användarvisningsbild
av wendtan
Allt är relativt, du lär bli duktigt ifrånkörd av en Kärring som kommer i likadan bil med 16" :lol:
av Christian_m
Körde sträckan Stockholm - Malmö tidigare i veckan och hamnade på 0,9/mil vilket känns ok, men inte mer. Min tidigare 320i nöjde sig med 0,78/mil på samma sträcka... Då låg jag ändå inte på mycket mer än 120 Km/h, testade även att sänka till laglig fart och då gick det snabbt ner mot 0,8 vilket är betydligt bättre.

Förutsättningar: 2.4-motorn, 17" sommardäck, och fullastat bagage.

Jag är inte nöjd med förbrukningen men det var å andra sidan ingen överraskning att Volvos motorer drar lite mer än exempelvis BMW's.
Svårlösta vibrationer

Det som både däckfirmor och bilä[…]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]