Argovia skrev:Sen, enligt Mekonomen, kan det vara bra att veta att man inte får byta till LED egentligen eftersom bilen har ett helbilsgodkännande med glödljus. Kan kinkas av besiktningen eller trafikpoliser som väljer att kontrollera det hela...
Det där tror jag inte gäller reg.belysningen. Jag har till och med frågat på SBP om just detta och svaret blev att det inte var några som helst problem. Dock gillade de inte samma LED i parkeringsljusen eftersom ljuset var "för blått".
Generellt tror jag att det har med färgtemperaturen på ljuset att göra, inte vilken typ av lampa det är. Just det blåa ljuset har ju utryckningsfordon monopol på och LED med för högt kelvinvärde är därför inte tillåtet. Samma gäller xenon. Då kan man ju undra varför en hel del nya bilar med xenon som standard kan ha så pass blått ljus som de har. Jo, där handlar det om helbilsgodkännande: bilen är helbilsgodkänd med det ljuset och därför är det OK. Sen att det ljuset är mycket blåare än många LED/xenonkit för eftermontering spelar ingen roll.
Dubbelmoral? Utan tvekan!