NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daggis2
Hej

Jag tänkte sätta på sommardäcken i morgon. jag vill gärna använda min garagedomkraft i stället för originaldomkraften. Lyftpunkterna för den domkraften verkar inte passa för en garagedomkraft.

Tips om var jag placerar garagedomkraften mottages tacksamt så jag inte förstör någonting.

mvh

Anders
av Daggis2
hejsan

Jag kom inte under med garagedomkraften. Fick använda orinalkorkskruv, tog tid.

Till skillnad från min förra bil (V70 99:a) har inte V50 någon anordning för att däcken ska monteras exakt lika varje gång. Sen är styrningen endast i bultarna verkar det som.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Samma sak här, ska använda garagedomkraft men hittar inget i instruktionsboken var man ska lyfta.
Någon som vet?
av dali
Jag bytte däck igår, efter att ha läst på swedespeed om en originaldomkraft som säckat ihop så använde jag min garagedomkraft, en billig 2-tons hydraulisk.

Jag kollade hur det såg ut bakom (innanför) lyftpunkterna fram på V50, det finns en profil där bakom som jag använde, satte en träbit som skydd på domkraften och lyfte, så nära lyftpunkten (dvs kanten som originaldomkraften lyfter i) som möjligt.

Jag såg inga antydningar till problem. Jag kunde t o m byta bakhjulet på samma sida samtidigt som framhjulet, men det kanske var lite osmart att lyfta båda fram- och bakhjul på samma lyftpunkt, det blev ganska högt fram.

Observera att jag inte jobbar som bilmek, vet inte om det är att rekommendera att göra enligt ovan ... testas på egen risk! Det finns massor av riskfaktorer; kvaliteten på domkraften, träbitens hållfasthet och hur bra den sitter på domkraftens platta, underlaget, lutning etc.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mugge
Detta väcker tanken att man ganska enkelt borde kunna tillverka en "adapter" som passar färstpunkten och som går att lägga på garagedomkraften: Träkloss ca 5x5x2 cm, såga en skåra ca 5 mm djup tvärs fibrerna, vik en plåtbit 5x2 som ett v som passar in i den sågade skåran, tryck dit och knacka ner kanterna på plåtbiten.

Ska prova ikväll om jag får till det - bytet till sommardäck medelst originaldomkraft kändes onödigt besvärligt :???:
av dali
Borde funka, om domkraften är så pass låg att det ryms en träkloss. På min var det gränsfall trots att jag inte använde lyftpunkten/kanten.
av Mubin
Hej,
Jag använder en enkel 2tons domkraft. Där fram på balken innanför domkraftsfästet som beskrivits ovan tidigare inlägg. Där bak går att göra på olika sätt varav det jag tycker att det enklaste är att lyfta i nedre fjäderfästet. Då behöver man inte lyfta så högt. Obs lägg en träbit eller pad imellan.
Jag har också lyft på balken vid de vanlïga uttagen med en mjuk kudde eller pad emellan utan problem. Plåtskarven skär in i kudden. Det går också att lyfta på bakaxeln. Då får man upp bägge bakhjulen samtidigt. Jag ser originaldomkraften som en nödlösning och belastar den inte i onödan. Vek konstruktion.
/Christer
Användarvisningsbild
av Jensen
Är det inte enklare att lämna in den
och få det gjort för 150-200kr???
Det låter på vissa som att man chansar och hoppas
på det bästa.
Användarvisningsbild
av mugge
Jensen: vad menar du med chansa? Att man riskerar att få bilen över sig?

Frågan är vad man får när man lämnar in. Själv passar jag på att kolla bromsarna, borstar bort rost och kletar på lite kopparpasta på lämpliga ställen samt kolla lite allmänt hur det ser ut i hjulhusen.
av dali
Jensen, på ett plant betonggolv med en bra domkraft och ett hårt träslag i mellanlägget så är det inte mycket till chansning. Man ska givetvis ALDRIG sticka in huvudet (eller någon annan del av kroppen) under bilen när den (bara) står på en domkraft, men så länge man använder förnuftet är det ingen större fara.

På en lutande grusinfart med en 99-kronors domkraft från Galne Gunnar och en balsaträbit som mellanlägg så är det mindre säkert ... vilket jag försökte påpeka.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]