Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis sålt min BMW 330Xi och ska nu börja pilla lite med tjejens Volvo 240 GLE -89. Först och främst så ska jag flytta upp stereon från precis framför växellådan till ovanför kalluftintaget. Vet om att folk brukar göra detta så undrar helt enkelt exakt vad jag behöver för att lyckas med detta på bästa sätt. Ett problem jag märkt är hur fasiken jag ska få upp kablarna till stereons nya plats utan att riva halva bilen?

Vad är det för storlek på högtalarna som sitter i hatthyllan? 5,25" måntro?

Ska bygga lite ljud i den så alla tips för att få ett bra ljud med lagom bas är uppskattade. Vill inte ha fjortisdunk utan fin-lir :-)-)

------

Fönsterhissarna fram är döda och jag har kollat säkringen som såklart skulle vara hel. Vad mer kan jag göra för att felsöka detta? Båda har gett upp samtidigt, funkade förra sommaren.
Stereon finns (fanns??) färdiga konsoller att sätta i det övre uttaget, kabeln fiskar du lätt upp genom att ta loss mittkonsollens sidostycke. Angående elhissen så ta och kolla så du säkert har ström på båda sidor om säkringen, porslinssäkringarna är inte alls tillförlitliga och har ofta dålig kontakt. Annars är det ganska vanligt att kablarna går av i överföringen mellan dörr och kaross. Själva hissmotorn går nästan aldrig sönder.
Så jag borde bara gå till en volvo-verkstad och beställa grejerna som behövs? Enkelt nog att fiska upp kabeln, tackar för tipset.

Ska köpa ett pack nya säkringar, säkringen till elhissen ser hel ut men verkar ha några år på nacken ..
Det brukar ju följa med ett slags hålband som du kan bocka till som ett fäste baktill.
Om jag kommer ihåg rätt, så finns det en bygel där inne som man kan använda som mothåll för ett styrstift, som brukar sitta på stereon.

Lycka till!
"Ska köpa ett pack nya säkringar, säkringen till elhissen ser hel ut men verkar ha några år på nacken .."

Säkringar åldras inte. Möjligen oxiderar dom på kontaktytorna i säkringshållaren, men det gör även en fabriksny säkring i en hårt ansträngd miljö.
Hittade felet med fönsterhissarna.

Kabelbrott främst i förardörren men även passagerardörrens kablar är påväg så ska handla in kablar och byta ut. Går det att få tag i nån slags förstärkning som man kan använda där kablarna böjs?

Hur pass tjocka högtalarkablar behövs det i en bil? Räcker 1,5mm?
"Förstärkta kablar" finns inte. Däremot finns det kablar med olika många kardeler = tunna koppartrådar. Du skall ha en med så många kardeler som möjligt. På elektrikerspråk heter dom lite olika. Mångkardelig heter RK och så följt av siffror som anger kvadratarean. 1,5 är vanlig, och därför kanske billigast? Men det finns XK också = Extra många kardeler (och oftast mjukare isolering). Det är närmast den du skall sikta in dig på. Den är visserligen dyrare, men du behöver ju bara den i området nära dörrleden där den skall böjas. Du skall inte banda upp kablarna för hårt nära böjen. Där behöver dom kunna röra sig fritt.

När det gäller högtalarkablar finns det delade meningar. Många tror att det blir bättre ljud om man har tjocka kablar, nästan som batterikablar, 50 kvadrat. Jag tror, och vet, att det är Ohms lag som gäller. Om man räknar på det kommer man fram till att 1,5 kvadrat räcker utmärkt.
Kabelskor och skarvhylsor för 1,5 är röda och skall klämmas på det rödmarkerade området i kabelskotången.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]