Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KajMattsson
Hej,

Är en ny medlem bosatt i Finland som för tre dagar sedan hämtat ut en sprillans ny XC90 R-design hos min handlare i Åbo. Hade en 2005 Ocean Race innan jag beställde den nya och den funkade utan problem i 5 år. Den nya är behäftad med nåt elfel som kanske nån på nätet kan hjälpa mig med, nåt som kan hjälpa också volvo i Åbo att snabbt lokalisera felet.

Det började redan när vi körde hem den nya bilen. Det kom inget ljud från radion, bara ett lätt brus. Den sökte upp alla kanaler men inget ljud. Vidare fungerade inte heller bluetooth. Samma där, den ladda ner min och frugans telefon och hon hörde mig men inget ljud i bilen :cry: . Bilen är också utrustad med RSE och taklucka. Takluckan funkar men jag har ännu inte testat RSE, ska sätta i en DVD i idag och kolla.

Igår upptäckte jag att batteriet var tomt (mätte drygt 6V). Jag bor på en ö i skärgården så nyckeln är i tändningslåset hela tiden när den står i garaget. Laddade upp batteriet och under tiden märkte jag innerbelysningen inte funkar som den ska när man öppnar dörrar och baklucka. Ibland lös det ibland inte.
Vidare tycks det komma ett väldigt svagt burrande ljud från området runt stereon/navigatorn även om allt är avstängt. Tycks vara nåt relä som ligger och drar och tömmer batteriet. Ibland tystnar ljudet, ibland inte. :cry:

Nu är det helgdag så jag ringer volvo i Åbo imorron igen. Tror nog det kommer lösa sig men vi ska till Legoland om drygt en vecka och jag är tveksam till att fara iväg med den nya bilen.
Har alltid kört Volvo och kommer inte byta märke bara för det här, men det är lite pinsamt att ha såna här fel på en sprillans ny bil. För att inte nämna kommentarena från polare och grannar... :-(O)
Användarvisningsbild
av crumpets
Har du en multimeter?
Du skulle ju kunna provmäta hur mycket bilen drar ur batteriet när den är avstängd.
Kanske är det nåt som ligger och drar för att nyckeln är i? Jag vet inte vilka funktioner som är igång när på XC90.

De övriga grejerna låter ju helt klart som irriterande fel, man kan fråga sig om de inte borde testat lite bättre innan de släppte iväg den om såpass uppenbara saker krånglar :shock:
Men det är klart att statistiskt sett måste väl nåt misstag begås förr eller senare, trist när man råkar ut för det bara.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av gooose
"i går upptäckte jag att batteriet var tomt (mätte drygt 6V). Jag bor på en ö i skärgården så nyckeln är i tändningslåset hela tiden när den står i garaget"

Du kan inte ha nyckel i tändlåset den måste ur annars så får man det resultat som du har upptäckt
Denna förändring kom ev till åm 2009 innan detta så gick det att ha nyckel i efter så drar det ur batteriet

Så ladda du upp ditt batteri och ta ur nyckeln i framtiden så har du löst ett problem
Vad det gäller övriga saker vänta tills batteriet är helt laddat och kolla innerbelysningen efter detta
låg batterispänning kan ge dig många konstiga fenomen

Lossa batteripolen när du laddar eller låt den vara avlyft ca 30 min efter avslutad laddning för att göra en så kallad Norsk reset

Detta för att om möjligt eliminera nya fel då batterispänningen vart låg

//Gooose
av KajMattsson
Tack för de bra förslagen.

Visste inte att nyckeln måste ut på dom nyare modellerna. Har fortfarande svårt att förstå varför dock. Vad är för nåt som ligger på om nyckeln är i tändningslåset?
I vilket fall som helst så har bilen nu repat sig fullständigt. Allt funkar, även innebelysningen. Den börja dock inte fungera förrän nu på kvällen, efter att jag testat både RSE och bluetooth med motorn igång. Har ingen aning om vad felet var, men jag kopplade bort batteriet 1/2 timme som du rekommenderade och det tycks ju haft en positiv inverkan. Imorgon far jag in till volvo i Åbo och låter dom koppla upp sina datorer för feldiagnostik och ett ev.utlåtande. Jag bara hoppas dom har en vettig förklaring. Hur stor volvo fantast man än är och hur snygg och bra bilen är i övrigt så kan man inte ha en ny bil som funkar ena dagen men inte nästa.

Än en gång, tack för hjälpen och jag hör av mig efter proffsens utlåtande.
av KajMattsson
Nu har jag varit till volvo i Åbo med bilen och allt är okay. Det stämmer att nyckeln kan inte vara i tändningslåset en längre tid utan att tömma batteriet då det ligger en "kretsspänning" på hela tiden. Teknikern mätte spänningsfsllet under några timmar och det sjönk ganska mycket.
Vidare var det inget fel med innebelysningen. Den funkar automatiskt och lyser endast då omgivningen är mörk eller dunkel. Det var anledningen till att det funka i garaget men inte ute i dagsljus. Har testat ett antal gånger med samma resultat. Instruktionsboken är på finska (väntar på den svenska) så jag vet inte om det också nämns där.
Vad gällde radion som inte funka när jag körde hem bilen som ny så misstänker dom att bluetooth låg på och blockerade radion. Men nu funkar precis all som det ska och mitt största problem blir att ta ut nyckel hemma på ön. kommer inte bli så lätt att bryta en över 10 år gammal vana :lol:

Så nu bär det av mot Legoland. Barnen väntar med spänning och jag på fint väder så bilen hålls ren. :D
Tack för hjälpen!

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]