Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomO
Hej alla kunniga människor!
Jag heter Thom, och har fått ett ganska stort problem. Jag köpte en Volvo 850 -96:a för lite mer än ett år sedan av en auktoriserad bilsäljare. Bilen hade rena papper från bilbesiktningen, och en äldre dam hade ägt den innan mig. Den hade full servicebok, och den gick underbart! MEN, så var jag och besiktigade bilen för ett tag sedan, och fick då veta att den dricker för mycket bensin, så att avgasvärdena var uppåt väggarna:

CO 0,7 (0,5) HC 016 (100)
CO 2500 2,0 (0,3) LAMBDA 0,94 (0,96-1,04)

Jag ringde Volvo och frågade om de kunde hjälpa mig. Jag blev ombedd att kontrollera vilka felkoder boxen gav. De förklarade var den satt, och döm om min och deras förvåning när det visade sig att den var bortmonterad!? Jag fick veta att de inte ville ha in bilen eftersom den inte var komplett, och de vågade inte ens tänka på vilka omkopplingar som måste ha gjorts för att få bilen att fungera! Nu står jag här snopen med en fin Volvo 850 utan databox som inte ens Volvo själva vill röra! Vad ska jag göra? Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand
/Familjen Gade-Olausson
av T-rex
ThomO skrev:Hej alla kunniga människor!
Jag heter Thom, och har fått ett ganska stort problem. Jag köpte en Volvo 850 -96:a för lite mer än ett år sedan av en auktoriserad bilsäljare. Bilen hade rena papper från bilbesiktningen, och en äldre dam hade ägt den innan mig. Den hade full servicebok, och den gick underbart! MEN, så var jag och besiktigade bilen för ett tag sedan, och fick då veta att den dricker för mycket bensin, så att avgasvärdena var uppåt väggarna:

CO 0,7 (0,5) HC 016 (100)
CO 2500 2,0 (0,3) LAMBDA 0,94 (0,96-1,04)

Jag ringde Volvo och frågade om de kunde hjälpa mig. Jag blev ombedd att kontrollera vilka felkoder boxen gav. De förklarade var den satt, och döm om min och deras förvåning när det visade sig att den var bortmonterad!? Jag fick veta att de inte ville ha in bilen eftersom den inte var komplett, och de vågade inte ens tänka på vilka omkopplingar som måste ha gjorts för att få bilen att fungera! Nu står jag här snopen med en fin Volvo 850 utan databox som inte ens Volvo själva vill röra! Vad ska jag göra? Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand
/Familjen Gade-Olausson
Hej!
Jag tror faktiskt inte du har en sån felkodsblink mojäng på din bil, utan du har ett odb2 uttag framme vid askoppen. jag hade samma modell som dig och jag hade odb2. Jag kan ha fel men tror inte det :shock:
av ThomO
Okej! Öh, hur kollar man felkoder då? Måste man ha en mojäng till den? En sak som förbryllar mig är att det finns ett fäste för en box, höger fram i motorutrymmet.

TACK :-))
av T-rex
ThomO skrev:Okej! Öh, hur kollar man felkoder då? Måste man ha en mojäng till den? En sak som förbryllar mig är att det finns ett fäste för en box, höger fram i motorutrymmet.

TACK :-))
Antingen köper man en felkodsläsare på biltema eller oxå låter man volvo läsa av felkoderna ( vet att biltemas läsare är lite begränsad med att läsa koder).
Ang dettomma fäste är jag osäker, kan vara så att det skulle sitta en box där om du hade aut/man för datastyrning.

Men innan du köper något leta reda på odb2 uttaget!!
av ThomO
Tack Thomas! Det visade sig att du hade bättre koll än Volvo på min lokala ort! De vägrade ta in bilen, så jag får åka till en annan Volvo-handlare istället =))
Ha en skön sommar!

/Thom
av T-rex
ThomO skrev:Tack Thomas! Det visade sig att du hade bättre koll än Volvo på min lokala ort! De vägrade ta in bilen, så jag får åka till en annan Volvo-handlare istället =))
Ha en skön sommar!

/Thom
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: skön sommar du med!!!
Användarvisningsbild
av js1
Eller bygg en egen för några tior. Sök på forumet och du ska finna.

Sen är det inte "databoxen" utan diagnosuttaget som saknas på din bil. Det finns inget sånt fr o m årsmodell 96.

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]