- lör 28 maj 2011, 02:26
#533180
Hämtade ut en XC60 D3 AWD Summum-12 idag och tänkte dela med mig av lite intryck. Bilen är extrautrustad med premium sound+subwoofer, hastighetsberoende servo och automat (utöver summum då förstås).

Utseende -> XC60 är lätt den snyggaste Volvon. R-design är givetvis att föredra, men i just svart funkar det förvånansvärt bra med summum. Hela bilen blir svart och man stör sig mindre på att den inte är lackad hela vägen ner. Elegant och snygg!
Motor -> Var faktiskt lite orolig att D3 skulle vara slö och var nära att ändra beställningen till D5 när jag hörde att Polestar lär dröja/aldrig kommer. Och visst, det är en tydlig skillnad i acceleration om man mäter med klockan. Men bilen känns långt ifrån seg! Min spontana känsla var att den kändes pigg. Den drar fint och starkt redan från låga varv. Känns råstark och mycket av D5-karaktären slår igenom. Motorn låter en hel del vid gaspådrag men är tyst när man håller jämn fart.
Växellåda -> För mig är det helt ofattbart hur man kan kritisera XC60ns automatlåda. Växlingarna känns inte, den reagerar mycket snabbt vid gaspådrag. Tveklöst en av de mest harmoniska motor/växellåde/drivline-kombinationer jag kört. Mycket nöjd!
Komfort -> Med laminerade rutor blir bilen mycket tyst. Har inte hört en bil som varit så tyst i 110 km/h förut. Fjädringen är snarare komfortabel än sportig vilket jag föredrar. Man kan åka även på dåliga vägar utan att det blir obekvämt. Stolarna håller världsklass och är utan tvekan i klass med min förra referens i gamla S60 -08. Hastighetsberoende servo är SUVERÄNT och det är en fröjd att ratta bilen oavsett hastighet.
Sportighet -> Jag har själv sagt det många gånger... "XC60 är komfortabel men inte sportig". Jag tar tillbaka det. Den är riktigt riktigt rolig att köra, även med D3-motorn. Chassiet inbjuder faktiskt till lite tuffare körning på smalare och krokigare vägar. Man blir glad när man ser en kurva.
Förbrukning -> Ser lovande ut. 80 km/h på smal krokig väg med farthållare aktiverat gav en färddatorprognos på 0.52l/mil. Den verkar inte slurpa i sig mer än cirka 0.75 blandad körning (70% stad 30% landsväg).
Strålkastare -> Mycket bra ljus. De adaptiva kurvljusen fungerar och ger en sikt som jag aldrig haft med någon tidigare bil, trots Xenon.
Sensus + telefonintegration -> Överraskande bra och redan en av mina favoritfunktioner. Sensus är riktigt snabbt och lättarbetat. Telefon-integrationen fungerar utmärkt med bra ljud och man kommer lätt åt telefonboken och loggen över ringda samtal. Grymt!
Utrymmen -> Baksätet visade sig vara riktigt komfortabelt för två stora vuxna. Bagageutrymmet är klart mindre än XC90 men fullt tillräckligt för en mindre familj.
Ljudanläggning -> Premium Sound med Subwoofer borde vara rätt bra tycker man. Tyvärr är det ganska mediokert. Med standardinställningar (vilket borde vara bäst!) låter det "billigt". Loudness-aktigt och ganska jobbigt i högre volymer. Det var på väg att bli en stor glädjedödare eftersom jag spelar mycket musik i bilen och har lagt nästan 20k på systemet. Några reflektioner och tips:
* Standardinställningarna låter skit, men med lite enklare justeringar kan man förbättra ljudet markant.
* Dra ner centerkanalens ljud till lägsta - den låter skit
* Justera med Fader så att 90% av ljudet hamnar i front där de bästa högtalarna verkar sitta
* Subben dunkar på för mycket som standard och bör dämpas minst 3 steg
* I equalizern ska i princip varenda frekvensband dämpas för att motverka "loudness"-effekten. Särskilt diskantljuden och mellanregistret eftersom det ger ett väldigt onaturligt och jobbigt ljud
* Om du lyssnar streamat från bluetooth, se till så att volymkontrollen på telefonen är maxad
* För bästa möjliga ljud - köp en riktigt bra MP3-spelare och använd AUX-ingången, verkar som att de inbyggda D/A-omvandlarna är dåliga
* CD verkar låta bättre än bluetooth/USB
Några rejäla kängor till Volvo angående Premium Sound:
* Sluta fjanta med massa surroundljud och ljudförbättringsfunktioner - DET FUNKAR INTE.
* Gör det möjligt att deaktivera "3 Channel Stereo" och bara köra rent Stereoläge med frontar + sub.
* Gör det möjligt att deaktivera "Ljudprofilerna" som ska optimera ljudet för antingen förarplatsen (låter uselt, för mycket ljud kommer från vänster), förarplats+passagerarplats (låter bäst) eller baksätet (låter helt skumt)
* Se till så att standardinställningarna låter bra! Alla XC60 har samma akustik och därför bör det gå att se till så att standardläget (allt på 0) är mest korrekt
SLUTSATS - Mycket bra bil. Framförallt en fröjd att köra och underbart snygg såväl utvändigt som invändigt. Stereoanläggningen är än så länge en besvikelse men jag ska lägga lite mer tid på den imorrn och posta mina rekommendera inställningar som jag kommer fram till.

Utseende -> XC60 är lätt den snyggaste Volvon. R-design är givetvis att föredra, men i just svart funkar det förvånansvärt bra med summum. Hela bilen blir svart och man stör sig mindre på att den inte är lackad hela vägen ner. Elegant och snygg!
Motor -> Var faktiskt lite orolig att D3 skulle vara slö och var nära att ändra beställningen till D5 när jag hörde att Polestar lär dröja/aldrig kommer. Och visst, det är en tydlig skillnad i acceleration om man mäter med klockan. Men bilen känns långt ifrån seg! Min spontana känsla var att den kändes pigg. Den drar fint och starkt redan från låga varv. Känns råstark och mycket av D5-karaktären slår igenom. Motorn låter en hel del vid gaspådrag men är tyst när man håller jämn fart.
Växellåda -> För mig är det helt ofattbart hur man kan kritisera XC60ns automatlåda. Växlingarna känns inte, den reagerar mycket snabbt vid gaspådrag. Tveklöst en av de mest harmoniska motor/växellåde/drivline-kombinationer jag kört. Mycket nöjd!
Komfort -> Med laminerade rutor blir bilen mycket tyst. Har inte hört en bil som varit så tyst i 110 km/h förut. Fjädringen är snarare komfortabel än sportig vilket jag föredrar. Man kan åka även på dåliga vägar utan att det blir obekvämt. Stolarna håller världsklass och är utan tvekan i klass med min förra referens i gamla S60 -08. Hastighetsberoende servo är SUVERÄNT och det är en fröjd att ratta bilen oavsett hastighet.
Sportighet -> Jag har själv sagt det många gånger... "XC60 är komfortabel men inte sportig". Jag tar tillbaka det. Den är riktigt riktigt rolig att köra, även med D3-motorn. Chassiet inbjuder faktiskt till lite tuffare körning på smalare och krokigare vägar. Man blir glad när man ser en kurva.
Förbrukning -> Ser lovande ut. 80 km/h på smal krokig väg med farthållare aktiverat gav en färddatorprognos på 0.52l/mil. Den verkar inte slurpa i sig mer än cirka 0.75 blandad körning (70% stad 30% landsväg).
Strålkastare -> Mycket bra ljus. De adaptiva kurvljusen fungerar och ger en sikt som jag aldrig haft med någon tidigare bil, trots Xenon.
Sensus + telefonintegration -> Överraskande bra och redan en av mina favoritfunktioner. Sensus är riktigt snabbt och lättarbetat. Telefon-integrationen fungerar utmärkt med bra ljud och man kommer lätt åt telefonboken och loggen över ringda samtal. Grymt!
Utrymmen -> Baksätet visade sig vara riktigt komfortabelt för två stora vuxna. Bagageutrymmet är klart mindre än XC90 men fullt tillräckligt för en mindre familj.
Ljudanläggning -> Premium Sound med Subwoofer borde vara rätt bra tycker man. Tyvärr är det ganska mediokert. Med standardinställningar (vilket borde vara bäst!) låter det "billigt". Loudness-aktigt och ganska jobbigt i högre volymer. Det var på väg att bli en stor glädjedödare eftersom jag spelar mycket musik i bilen och har lagt nästan 20k på systemet. Några reflektioner och tips:
* Standardinställningarna låter skit, men med lite enklare justeringar kan man förbättra ljudet markant.
* Dra ner centerkanalens ljud till lägsta - den låter skit
* Justera med Fader så att 90% av ljudet hamnar i front där de bästa högtalarna verkar sitta
* Subben dunkar på för mycket som standard och bör dämpas minst 3 steg
* I equalizern ska i princip varenda frekvensband dämpas för att motverka "loudness"-effekten. Särskilt diskantljuden och mellanregistret eftersom det ger ett väldigt onaturligt och jobbigt ljud
* Om du lyssnar streamat från bluetooth, se till så att volymkontrollen på telefonen är maxad
* För bästa möjliga ljud - köp en riktigt bra MP3-spelare och använd AUX-ingången, verkar som att de inbyggda D/A-omvandlarna är dåliga
* CD verkar låta bättre än bluetooth/USB
Några rejäla kängor till Volvo angående Premium Sound:
* Sluta fjanta med massa surroundljud och ljudförbättringsfunktioner - DET FUNKAR INTE.
* Gör det möjligt att deaktivera "3 Channel Stereo" och bara köra rent Stereoläge med frontar + sub.
* Gör det möjligt att deaktivera "Ljudprofilerna" som ska optimera ljudet för antingen förarplatsen (låter uselt, för mycket ljud kommer från vänster), förarplats+passagerarplats (låter bäst) eller baksätet (låter helt skumt)
* Se till så att standardinställningarna låter bra! Alla XC60 har samma akustik och därför bör det gå att se till så att standardläget (allt på 0) är mest korrekt
SLUTSATS - Mycket bra bil. Framförallt en fröjd att köra och underbart snygg såväl utvändigt som invändigt. Stereoanläggningen är än så länge en besvikelse men jag ska lägga lite mer tid på den imorrn och posta mina rekommendera inställningar som jag kommer fram till.
BMW 116i -05 (såld)
S60 2.4D -08 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC60 D3 AWD Summum-12 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC90 D5 AWD Sport -07 (PremiumSound, RTI, Backkamera mm)
S60 2.4D -08 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC60 D3 AWD Summum-12 (såld)
XC90 2.5T AWD -04 (såld)
XC90 D5 AWD Sport -07 (PremiumSound, RTI, Backkamera mm)