Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soultracer
Hej! Någon här som vet om det är möjligt att byta rattaxelknuten själv?
Jag har ett ganska rejält glapp i ratten och om man kikar ner i motorrummet så ser man att den nedre delen av rattaxeln glappar.
Själva rattaxelknuten syns ganska tydligt men frågan är om den går att byta själv?

Tacksam för svar!
av empame
Varför skulle man inte kunna byta den själv? Den är väl bara att skruva bort och sätta dit en ny. Det är väl ungefär så en verkstad skulle göra.
av soultracer
Nu var det väl kanske inte riktigt så jag menade!
Det fattar väl jag med att det måste gå att byta den ,men frågan är hur den sitter fast?

Nedtill sitter den fast med en genomgående bult och det är nog inte några problem,men hur är fästet upptill?

Ps! Hade jag vart bilmekaniker så hade jag inte behövt fråga här! Det är väl hela meningen med ett forum!!!
av empame
Men du frågade inte HUR man byter den utan OM man kan byta den själv, och det var det jag svarade på. Hur den sitter fast upptill vet jag inte men ska ta mig en titt för jag behöver byta min oxå.
av soultracer
Hmm,jag får be om ursäkt för att jag formulerade det hela lite fel!
Hoppas du kommer på hur den sitter fast-väntar med spänning!
av empame
Man får tydligen byta en bit av axeln i genom torpedväggen. Ska sitta en till knut längre upp och där får man dela på det hela.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]