Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke A-son
Det klapprar från något stag eller led under bilen vid minsta lilla ojämnhet. Det slår eller smäller inte - utan det är mer som om ngt sitter löst och småknäpper.

Någon som har tips på vad man i första hand kan kolla upp?

"S60 T5 -01"
Användarvisningsbild
av VS60
Micke A-son skrev:Det klapprar från något stag eller led under bilen vid minsta lilla ojämnhet. Det slår eller smäller inte - utan det är mer som om ngt sitter löst och småknäpper.

Någon som har tips på vad man i första hand kan kolla upp?

"S60 T5 -01"
Jag kan gissa på Krängningshämmare, men det kan vara vad som helst.
Vänta tills Carman tittar förbi han kan säkert tillägga mer.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Användarvisningsbild
av G-kraft
Tippar också på att det kan vara kräningshämmare....
Användarvisningsbild
av AWWD
ge_219 skrev:Tippar också på att det kan vara kräningshämmare....
Inte själva krängningshämmaren utan det stag med en kulled i var ände som förbinder krängningshämmaren med fjäderbenet. Skyddskåpan över kulleden håller inte tätt, vatten och skit kommer in, smörjan försvinner och leden blir glapp.

Mycket känt fel som är mer sällsynt på senare årsmodeller då kvaliteten på lederna förbättrats.

/AWWD
av Perra N
Alla ggr stabilisatorstagen! Hissa upp och avlasta hjulet. Och ta ett rejält tag i staget på varje sida och ryck i sidled. Det dåliga staget glappar ganska tydligt i sidled då.
av Micke A-son
Tack å bock för hjälpen!

Låter som en hyfsat enkel historia att i a f kolla stabilisatorstagen. Ngn som vet ifall det är en dyr sak att byta dem?

Micke A-son
Användarvisningsbild
av goliat
119:- på Biltema!
av Micke A-son
...å 469 kr på Mekonomen.

Är det ngn som vet ifall det är stor skillnad i kvalitet? Eller man kanske absolut ska köpa original på Bilia?

När man väl köpt: kan man byta själv? Måste man fixa ngn hjulinställning eller nåt när det är gjort?

"S60 T5 -01"
Användarvisningsbild
av CarMan
Micke A-son skrev:...å 469 kr på Mekonomen.

Är det ngn som vet ifall det är stor skillnad i kvalitet? Eller man kanske absolut ska köpa original på Bilia?

När man väl köpt: kan man byta själv? Måste man fixa ngn hjulinställning eller nåt när det är gjort?

"S60 T5 -01"
Jag har aldrig undersökt hålbarheten på pirat delarna.
men jag har aldrig i hela mitt liv köpt nån pryl/sak där det billigaste allternativet varit liga bra som det dyraste alterntivet...
av Erkan72
Jag har samma problem, fast jag har inte några Stabilisatorstag på min V70, nån som har en aning, kanske stötdämparna??

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]