Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreddeD
Hej!

Jaha. Då ska nyförvärvet fixas upp lite. Har införskaffat en Volvo 244 DL -76 med endast 15900 mil på mätaren.
Ska slipa bort lite (läs jävligt mycket) ytrost och sen rolla den blå hade jag tänkt. Värmekranen läker (så pass att det droppar under bilen) och kupéfläkten lever om.
Frågor:
*Har en 245:a från -83 ståendes. Passar värmepaket med fläkt och kran direkt från 83:an till 76:an?
*Vilka övriga delar passar rakt över?
*Hur får man loss orginalradion?
*Kan det vara värt att låta en verkstad fixa fläkt och kran om man verkligen inte har lust att fixa själv?
*Hur tar man bort listerna (på utsidan av bilen) utan skada vare sig list eller clips?

Kommer inte på mer frågor nu men det lossnar nog allt eftersom.

Tackar för svar!
av rd350
Värmepaketet passar rakt av men vill du ha en värmeventil med mycket bättre funktion köper du en ny på Volvo då får du en ombyggnadssats med samma typ av ventil som 940. Du sparar mycket pengar på att byta fläkten själv, ett lite omständigt jobb första gången men man har bra betalt om man säger så :wink:
Listerna lossar du med en spackelspade,dessvärre går nog många av clipsen sönder. Clipsen till sidolisterna är lite speciella för de ska ligga i vatten ett tag innan montering.
Många av delarna från nyare årsmodeller passar även på din bil, det skiljer på låscylindrar, dörrlås och lite sådant men det mesta passar.
av Rådlös
Om dina delar passar eller inte skall jag inte uttala mig om, men börja med att kolla på Skruvat, som du hittar som reklam på den här sidan. Där loggar du in med bilens regnummer och söker upp dom delar du vill ha. Då får du fram delar som passar din bil. Notera katalognumret på dom aktuella delarna. Sedan loggar du in den andra bilen på samma sätt, kollar katalognumren och jämför. Är det samma nummer, så passar delarna. Svårt?
Även flera av dom andra bilreservdelsfirmorna, Mekonomen, Biltema m.fl. har samma system.
av FreddeD
Tack för snabba svar!
Blir nog att flytta över allt från 83:an till 76:an då. En ny kran blir det nog först då den som jag tar från 83:an går sönder. Vill bara att det ska funka.
Har inte så många funktioner så att plocka ner mittkonsollen får man väl försöka sig på någon dag, har ingen brådska med projektet men vore ju kul om man kunde fara ut och köra lite med den nån gång.
av FreddeD
Nu har man då alltså plockat ner halva inredningen för att få ut värmepaketsklumpen. Ett jävla slit men blir värt det till slut. Har beställt ny kran och ny fläkt så 83:an får vara ifred. Har spolat ur cellpaketet och rengjort allt så det ska vara fit for fight att monteras ihop då grejjerna kommer.

Sen ska det börja blästras och spacklas och slipas och målas. Vill ju helst ha kvar listerna även om bilen bara ska rollas.
På vänster sida är några lister borttagna men clipsen sitter kvar. Går det att pilla lös dom utan att dom går sönder? Eller är det bara att glömma det och köpa nya? Kanske bäst att köpa nya ändå. Hur pillar jag lös clipsen? Har inte bilen hemma så kan inte kuta ut och kolla, därav mina många frågor. Vill vara förberedd.
Går det att beställa på nätet eller måste jag pallra mig iväg till Volvo och se om dom har clips att sälja mig? Nätet är ju enklast då jag inte har mycket tid att åka omkring och jaga clips. Sista utvägen blir att spackla igen listhålen men det är ju jäkla synd.

Håller med om att den äldre (äldsta) fronten är snyggast. Den ska minsann inte ändras på! Blir att köpa nya blinkersglas dock då befintliga har blivit blekta efter 35 års solande. Nya baklyktor också då glasen är spruckna. Och det ska vara orange blinkers! Vita blinkers är inte snyggt på en så pass gammal bil. Det skär sig!
av FreddeD
Nu har man börjat lite smått att slipa förra ägarens "lagningar" vilka består av överspacklad rost. Köpte för grov blästersand så jag har inte kunnat börja blästra än.
Lite mer frågor:
Hur får man bort märkena på sidorna? Ni vet dom som det står 2.1 på. Är dom limmade på nåt sätt? Isf kan det ju bli knepigt att få dit dom på samma ställe igen.
Har glömt kolla sist jag var till bilen hur listerna där fram sitter fast. Är dom lätta att få bort utan att ta sönder clipsen?
Finns det läppar orginal till dom här parkbänkarna som kallas stötfångare eller får man plocka stötfångare från en nyare bil om man vill ha läpp?

Tackar för svar!
av FreddeD
Ingen med svar på mina frågor?
Liten update:
Nu har jag satt dit den nya kranen. Var lite modifieringar man var tvungen göra. Fästet för gamla kranen fick man kapa bort då det skulle vara i vägen för den nya. Men nu sitter den där! Tog även bort den gamla fläkten från fästet och satte dit den nya. Tänkte även sätta ihop pakethalvorna igen men hade glömt bort var kablarna till fläkten skulle gå igenom. Undersökte inte saken vidare utan beslöt att dra hemåt då myggen hade börjat svärma och kalasa på mig (ja jag skruvar utomhus).

Kanske man skulle ta några bilder? Fast det är väl ingen idé nu när man kommit halvvägs.
av FreddeD
Tackar för svar!

Update:
Har fått tillbaks värme paketet. Dock funkar fläkten bara på trean. Tror jag vet var felet sitter eftersom jag var och fippla i några kablar då jag monterade fläkten på fästet. Så det är bara ut med hela klumpen igen och fippla lite mer så ska det förhoppningsvis funka :) Man börjar se ljuset i tunneln nu.
Var på Volvo och hörde om clipsen till sidolisterna. Dock blev det ingenting av med det då dom skulle ha 13kr(!) per clips. Beställde på VP-Parts istället där dom var betydligt billigare (4kr).
Jäklar vad jobb jag har framför mig nu. Nästan synd att bara rolla bilen då man lägger ner så mycket jobb. Fast det skulle väl bli ännu mer jobb om man skulle lacka seriöst, nu behöver jag inte vara så jävla noga.
Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]

Vibration på höger sida

Det finns nåt hundratal trådar hä[…]

Låter helt OK. Köpte du bra tändka[…]

Felkod

""Betydelsen av felkod P0444 är: Ev[…]