Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocke63
hej ...har läst av felkod po172 på min 855 glt 96
lampan tänds bara på längre sträckor ibland..
ska snart ut å kolla slangarna.mm
behöver råd ..vilka slangar/grejor brukar läcka när motorn blir varm......bilen går normalt..
Jocke Halmstad :D ...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
har du tur är det bara en vacumslang som läcker.. Kolla speciellt den som sitter på gaveln av insuget, (inklämd bakom servopumpen).
av T-rex
mikeyman35 skrev:har du tur är det bara en vacumslang som läcker.. Kolla speciellt den som sitter på gaveln av insuget, (inklämd bakom servopumpen).
Får oxå den felkoden P0172 (system too rich bank 1) men bara när jag drar husvagn?! ?:-/ Å min vacumslang/ar är hela
av *pettson*
T-rex skrev:ingen? med risk för att bli dumförklarad :oops:
Nej det är inte lätt att säga nåt. visst kan vi gissa hur långt den gått och hur och när den servats osv? Men det blir ju mer exakt om du själv berättar. Även körstilen och vilken växel som används är ju intressant, segdras det på 5:an? Eller körst de mest på 4:an osv? Det blir ju lättare då att försöka komma på nåt.
av T-rex
*pettson* skrev:
T-rex skrev:ingen? med risk för att bli dumförklarad :oops:
Nej det är inte lätt att säga nåt. visst kan vi gissa hur långt den gått och hur och när den servats osv? Men det blir ju mer exakt om du själv berättar. Även körstilen och vilken växel som används är ju intressant, segdras det på 5:an? Eller körst de mest på 4:an osv? Det blir ju lättare då att försöka komma på nåt.
Ha ha ja just de :oops: , s70 GLT med 29000 på mätaren, man. Med husvagn som inte är speciellt tung mest på 5:an men inget segdrag, jag växlar jag ner. servad regelbundet med dom vanligaste sakerna, olja stift bränslefilter fördelarlock rotor. Kan dock nämna att det var rätt varmt ute alla gångerna ca 25-28 C.
av jocke63
min är automat gått 21000mil och underhållen enligt boken....
Har kör i 2veckor stats körning och lampan tänds inte.ska snart ut på långfärd..
rolig ?:-/ att andra har samma problem!!!inte bara jag som klia mig ihuvudet.
VI kan ju lösa detta problem tillsammans eller
många blir ju klokare
ha en bra dag
jocke
av T-rex
jocke63 skrev:min är automat gått 21000mil och underhållen enligt boken....
Har kör i 2veckor stats körning och lampan tänds inte.ska snart ut på långfärd..
rolig ?:-/ att andra har samma problem!!!inte bara jag som klia mig ihuvudet.
VI kan ju lösa detta problem tillsammans eller
många blir ju klokare
ha en bra dag
jocke
Ja det e ju märkligt, bara väntar på lampan nu när jag drar fram vagnen :???: ifs inte så varmt ännu. Ja ja vi får väl lycka till varandra :mrgreen:
av wexe
Symptoms
You will more than likely not notice any drivability problems, although there may be symptoms such as a misfire.

Causes
A code P0172 may mean that one or more of the following has happened:

The MAF (Mass Air Flow) Sensor is dirty or faulty. Note: The use of "oiled" air filters can cause the MAF to become dirty if the filter is over-oiled. There is also an issue with some vehicles where the MAF sensors leak the silicone potting material used to protect the circuitry.
There could be a vacuum leak.
There could be a fuel pressure or delivery problem
Possible Solutions

Possible solutions include:

Inspect all vacuum and PCV hoses, replace if necessary
Cleanthe MAF sensor. Consult your service manual for it's location if you need help. I find it's best to take it off and spray it with electronics cleaner or brake cleaner. Make sure you are careful not to damage the MAF sensor, and make sure it's dry before reinstalling
Inspect fuel lines for cracks, leaks, or pinches
Check the fuel pressure at the fuel rail
Check the fuel injectors, they may be dirty. Use fuel injector cleaner or get them professionally cleaned/replaced.
Check for an exhaust leak before the first oxygen sensor (this is unlikely to cause the problem, but it is possible)
:-)-)

Vad är det för värmare inkopplad, s[…]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]

Hur tänkte du bygga en sådan