Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik_82
En lampa som lyser upp hastigetsmätaren har slutat funka.
Är det svårt att byta dessa lampor. Nån annan som gjort det kanske kan ge mig en liten beskrivning. :wink:
Jag hoppas inte att jag behöver ta bort ratten för att komma åt mätarhuset. :???:
Tack på förhand. /Henrik
av Hellrider
Henrik_82 skrev:En lampa som lyser upp hastigetsmätaren har slutat funka.
Är det svårt att byta dessa lampor. Nån annan som gjort det kanske kan ge mig en liten beskrivning. :wink:
Jag hoppas inte att jag behöver ta bort ratten för att komma åt mätarhuset. :???:
Tack på förhand. /Henrik
jo annars får du inte ut kombit,,alternativt är att lossa bultarna till styrkollonen
Användarvisningsbild
av G-kraft
Han behöver ikke få bort ratten för att ta ut instrument huset. Har en vän som har gjort det många gånger utan att ta bort ratten, kan fråga honom och återkomma imorgon...
mvh
av Henrik_82
Tack! :D
jätteschysst av dig. Då hoppas jag att det inte blir så svårt då.
av Hellrider
ge_219 skrev:Han behöver ikke få bort ratten för att ta ut instrument huset. Har en vän som har gjort det många gånger utan att ta bort ratten, kan fråga honom och återkomma imorgon...
mvh
Jaha hur var det nu då?
av Henrik_82
Ja precis. Hur var det nu då? Får man nån beskrivning?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Henrik_82 skrev:Ja precis. Hur var det nu då? Får man nån beskrivning?
Alltså det jag tror är att ni får ta bort luftuttaget från vänster sida samt mitten...om ni sitter bakom ratten-....sedan om ni öppnar förar dörren så finns det vid sidan av instrumentpanelen en lite lock, som man skall ta bort, finns en skruv bakom locket som skall skruvas av...på så sätt så lossnar lite av instrument panelen...sedan skruvar ni av de 2 skruvarna som finns ovan mätarhuset,,,...

kan ha fel , kanske blandar ihop med sv/70, 850....

Har endast gjort det på s60,v70n, s80, sv/70 och 850...
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså det jag tror är att ni får ta bort luftuttaget från vänster sida samt mitten...om ni sitter bakom ratten-....sedan om ni öppnar förar dörren så finns det vid sidan av instrumentpanelen en lite lock, som man skall ta bort, finns en skruv bakom locket som skall skruvas av...på så sätt så lossnar lite av instrument panelen...sedan skruvar ni av de 2 skruvarna som finns ovan mätarhuset,,,...kanske räcker endast med de 2 skruvarna ovanför mätarhuset...

av Hellrider
G-kraft skrev:
Alltså det jag tror är att ni får ta bort luftuttaget från vänster sida samt mitten...om ni sitter bakom ratten-....sedan om ni öppnar förar dörren så finns det vid sidan av instrumentpanelen en lite lock, som man skall ta bort, finns en skruv bakom locket som skall skruvas av...på så sätt så lossnar lite av instrument panelen...sedan skruvar ni av de 2 skruvarna som finns ovan mätarhuset,,,...

japp det är 70 bilarna du lyfter av toppen på brädan,,denna bil så är det antingen demo ratt, eller släppa bultarna till styrkollonen som är den "riktiga" metoden enligt vida!
av Henrik_82
Måste man verkligen släppa på bultarna? Är det svårt?
Är det verkligen ingen som har haft bort mätarhuset som kan ge mig en beskrivning.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]