Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Mitt vänstra stabilisatorstag på min V70 2.5T -99 är har kastat in handduken och glappar en del, klonkar rätt rejält i bilen.

Nu är min fråga, vågar man satsa på icke original av denna? T ex på Biltema kostar den 119:-, en spottstyver. Mao kan den inte kosta mer än ett par tre hundralappar som Volvo Original, eller?

Säkraste kortet att köpa original eller vad säger ni? Eller denna typ av detalj kanske kvittar om det är original eller inte? Värre om det t ex är en kulled som behöver bytas, då väljer man hellre original skulle jag tro...
Användarvisningsbild
av ketto
Kör på Biltemas! Volvos är dyra! Har kört me mina från Biltema i c:a 1500 mil,ingen tendens till glapp ännu iaf! Ska köpa länkarmar där me sen!
av noppe72
Ja.....kör biltemas delar. Såg på tv-programmet "Motorist" och där kom dom fram till att alla delar oavsett vem som sålde dom var bra, oftast samma fabrikat till och med.
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
God damn! Vilka prisskillnader... Stabilisatorstaget kostar 119:- på Biltema, 438:- på Mekonomen och på Bilia sa de 969:- inklusive arbete.

Jag frågade på Bilia vad bara materialet kostar och fick till svar att det kan man inte se, för de har rabatter på materialet om man är verkstadskund. Men han tippade 600-650:- för bara material...

Alltså ett prisspann på cirkus 500:-, helt galet, för en del som mycket väl kan vara tillverkad i samma fabrik (om man nu ska tro på Motorist på tv).

Men va sjutton? Kan inte Bilia se endast materialkostnaden? Kvalificerat skitsnack måste det ju vara, klart de kan se materialkostnaden... de säljer ju även reservdelar, inte bara reparationer inkl material... vad tror ni? :)
Användarvisningsbild
av ketto
Klart dom borde se de! Annars skulle man få lämna in bilen jämt för minsta småfel! men säkert 400-500 spänn för staget förvånar mig inte!
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Kommer att köra på Biltemas precis som du gör, Ketto.
Bara deras håller i 200+ ;)
av Ricaro
Kan ju även tänka på att man hinner avverka ca 4 eller kanske 5 st biltemastag innan man kommer upp i samma pris som hos Volvos. Tvivlar på att Volvos stag då skulle vara 4 till 5 gånger bättre. Kör på biltemas!
Användarvisningsbild
av oaka
Är det någon som vet vad som skiljer dem åt? Volvo orginal och Biltema etc.
av Fixaren
Jag har sedan jag köpte bilen för snart ett år sedan haft problem med att det dunkar och slår när man kör i gupp och jag har även haft missljud vid kraftigt rattutslag. Så idag tog jag tummen ur och plockade väck det gamla stabilisatorstaget och satte dit ett nytt. Det var lite pill och lite meck att få bort det gamla, men till sist så.

Provkörningen efteråt var enbart positiv. Vilken skillnad!! Bilen känns som om den rullat ut från fabriken alldeles nyss. Väl investerade ca 400 kr alltså.

Jag var helt inne på att det var fjäderbenslagringen som var kass, men det var det alltså inte.
Känns skönt att kunna åka utan massa ljud. Så har ni dessa ljud så se till att byta, det är mitt tips.
av jbl
Jag tittade på biltemas stag och det ingav inte nåt kvalitetsintryck på mig. Svetsningen av staget på båda sidor såg ut att vara dåligt gjord.
Den har inte samma typ av gummitätning. Eller inte lika mycket material som tillåts flexa. Sedan är till slutningen av gummit inte lika bra gjord och materialet av tillslutningen ser ut som billigt skräp och jag kan tänka mig att den rostar fort sönder om man inte bor I Kiruna där salt inte används.

Jag köpte min stag ifrån Mekonomen som var något billigare än Volvo och som såg ut att vara exakt samma kvalite som Volvo saluför. under 500kr per styck var det mot Volvos dryga 500kr per styck.

Biltema produkter bör man kolla skicket på så man inte köper grisen i säcken. Kvaliten varierar stort har jag märkt. Men det går verkligen att fynda där om man är uppmärksam på kvaliten.

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]