Hej.
Blir snart tokig och säljer bilen billigt och min tid som volvo ägare är förbi.
Har problem med en v70xc-99
Har bytt gasspjäll och gaspedal men får fortfarande en felkod som heter Throttle/pedal position sensor / switch a circuit range performance.....
Nån som har en anning om vad det kan vara? Sliter snart håret av mig....
Ja men den dyker upp direkt igen efter start. När jag bytte pedal så gick bilen klockrent en stund och sen när jag stängde av och skulle starta var de samma fel... blir frustrerad
De 2 OBD koder jag hittar som heter det du säger är
P0121 = ECM-903C Gasspjällenhet, internt fel
P0121 = ECM-959F Gaspedalgivare. Felaktig signal
P0122 = ECM-9530 Gaspedallägesgivare, felaktig signal
Båda dessa koder tyder på fel från gaspedalens signal.
Om du tar hjälp av en verkstad kan du i realtid läsa ut hur gaspedal och spjäll uppför sig, och om det är inom toleranserna.
Det finns speciella rutiner för att undersöka just dessa felkoder i VIDA.
Du bör också uppdatera mjukvaran i spjället & motorn till den senaste om du inte redan gjort det.
Annars känns det som du fortfarande har ett problem med gaspedalen, eller kablaget till den.
ECM-959F Gaspedalgivare. Felaktig signal. Permanent fel, B5254T
Spoiler »
Felkodsinformation
Villkor
Gaspedallägesgivaren har två olika interna givare, där den ena alstrar en analog signal och den andra en pulsviddmodulerad signal (PWM). Givaren för den pulsviddmodulerad signalen (PWM) är ansluten till både styrenhet motor (ECM) och styrenhet gasspjäll (ETM). Givaren för den analoga signalen är endast ansluten till styrenhet motor (ECM). Båda styrenheterna skickar sedan ut informationen på CAN-nätet så att andra styrenheter har möjlighet att använda informationen.
Styrenhet motor (ECM) jämför den analoga signalen som kommer direkt från gaspedallägesgivaren med den pulsviddmodulerade signalen som kommer från styrenhet gasspjäll (ETM) via CAN-nätet. Om dessa två signaler skiljer sig åt mer än 10 % under längre tid än 0,5 sekunder då motorvarvtalet är högre än 600 r/min, så lagras felkod ECM-959F, Felaktig signal. Vid de tillfällen då den analoga signalen är under förändring, tex under ett gaspådrag, tillåts en större avvikelse mellan de båda signalerna.
För uppgraderad mjukvara, släppt under år 2006 eller senare, är ovanstående detektionstid ökad från 0,5 till 0,9 sekunder.
Identifiering av uppgraderad mjukvara ECM/ETM
För mer information om det elektroniska gasspjällsystemet och relaterade komponenter såsom gasspjällenhet, gaspedallägesgivare, bromsljuskontakt, kopplingspedallägesgivare och bromspedallägesgivare: Konstruktion Funktion
Ersättningsvärde
Stängning av gasspjället vid bromsning.
Gaspedalens läge ignoreras när bromspedalen trycks ned.
Farthållaren är avstängd.
Konstantfarthållaren är avstängd under den körcykeln då felet upptäcktes. Funktionen är tillgänglig vid nästa start om felet inte längre är närvarande.
För uppgraderad mjukvara, släppt under år 2006 eller senare, så har justeringar gjorts när det gäller ersättningsvärden. I de körcykler då felet är aktivt kommer långsam öppning av gasspjället att ske och gasspjället kommer att stängas vid bromsning.
Identifiering av uppgraderad mjukvara ECM/ETM
Felorsak
lösa anslutningar eller kontaktresistans i anslutningarna på den digitala PWM-signalledningen.
störningar på CAN-signalledningarna.
fel på PWM-signalledningen mellan motorstyrenheten och gasspjällenheten.
defekt gasspjällenhet.
Denna felkod kan sättas i kombination med andra felkoder. Information om troligt rotfel finns beskrivet.
För turbomotorer och 6-cylindriga sugmotorer: Information om kombinerade felkoder
Felsymptom
Dålig respons från gaspedalen
Konstantfarthållaren fungerar inte alls
ECM-9530 Gaspedallägesgivare, felaktig signal. Permanent fel, B5254T
Spoiler »
Felkodsinformation
Villkor
Gaspedallägesgivaren har två olika interna givare, där den ena alstrar en analog signal och den andra en pulsviddmodulerad signal (PWM).
Om styrenhet motor (ECM) registrerar att den analoga signalen från gaspedallägesgivaren är lägre än 0,15 V eller högre än 4,85 V under längre tid än 0,3 sekunder med tändning på, så lagras felkod ECM-9530, För låg/hög signal.
För uppgraderad mjukvara, släppt under år 2006 eller senare, är ovanstående detektionstider ökade från 0,1 till 0,4 sekunder. Identifiering av uppgraderad mjukvara ECM/ETM
För mer information om det elektroniska gasspjällsystemet och relaterade komponenter såsom gasspjällenhet, gaspedallägesgivare, bromsljuskontakt, kopplingspedallägesgivare och bromspedallägesgivare: Konstruktion Funktion
Ersättningsvärde
Långsam öppning av gasspjället.
Gasspjället öppnar långsammare än vid vanlig begärd öppning genom att systemet regleras endast av den pulsviddsmodulerade signalen från gaspedallägesgivaren. Föraren kan märka att motorn svarar lite slöare jämfört med normalt gaspådrag.
stängning av gasspjället vid bromsning
Gaspedalens läge ignoreras när bromspedalen trycks ned.
Felorsak
För hög signal
signalledningen kortsluten till spänning
Skadad gaspedallägesgivare.
För låg signal
signalledningen kortsluten till jord
avbrott på signalledning
avbrott på spänningsmatningen
defekt gaspedalgivare
Denna felkod kan sättas i kombination med andra felkoder. Information om troligt rotfel finns beskrivet.
För 5-cyl icke-turbomotorer. Information om kombinerade felkoder
Felsymptom
ETS-varningslampa tänd
dålig respons från gaspedal
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
Hej fick kod po121 men eftersom gasspjället är bytt dock till ett begagnad känns det så konstigt... Man vet ju aldrig om man får lämna tillbaka om man köper ett nytt och testar från typ atech2 heller....
dock kan det ju vara nån kabel så får felsöka kablaget till att börja med även om det är en orolig procedur.
Koderna tyder inte i första hand på något fel på spjället.
Utan mer på gaspedalen.
Från gaspedalen går en PWM signal till spjället och en analog signal till ECM/motorstyr.
De kommer från var sin sladd vid gaspedalen. Dessa jämförs sedan, och skiljer det för mycket mellan dem så får du dessa felkoder.
Du skrev dock att du monterat en ny gaspedal redan, så det är ju lite konstigt att den skulle gå sönder direkt också, men man vet ju aldrig.
Ja nått riktigt skumt....
La på extra jord mellan batterie och motor och då gick den klockren att starta 10 gånger i rad... Var sedan ute och åkte och åkte lite väl fort i ett gupp och då började ets och lysa och den gick som en korv... Gick hur bra som helst innan och farthållaren funkade de lilla jag körde med den i... Får en haynes bok imorgon tänkte då börja söka i kablarna om det är nå fel eller inte på dom...
Hej,
Väcker denna tråd igen då jag har exakt samma fel på min s70 från 2000 nu,
Kom det fram någon lösning på problemet? Håller också på att bli tokig då jag testat exakt samma saker och funderar om jag ska bli tvungen att riva upp kabelhärvan?