Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag.

Skulle för en kort stund sedan åka och hämta upp frugan och precis när jag var framme och gjorde en kraftig vänstersväng så lät styrservon illa samt blev lite trög. Ljudet som finns nu när man rör på ratten är som tex när man backar med bilen, det ljudet.
Kollade oljan och nivån stod på COLD när den borde vara på HOT. Åkte till Bilia och köpte olja å har nu fyllt på. Minns att jag fick fylla på för ca 3 månader sedan för första gången under 5år.
Men det låter fortfarande som styrservon (ja, jag har luftat).

Självklart finns det ju en läcka någonstans eftersom jag måste fylla på servoolja.

Min fråga är följande:

Finns det några "vanliga" fel på Volvo V70 1998 modellerna som man kan kontrollera?

Gjorde en snabb översyn och kan inte se något läckage i anslutningarna vid behållaren.

Tacksam för svar.

//Kensy

Edit:

Kan tillägga att bilen klarade Besiktningen i Måndags för 1 och 2 veckor sedan utan anmärkning på något synligt läckage.
Hej ! Packboxarna brukar bli torra o läcka . Och med risk för att bli hatad så rekomenderar jag en tillsatsolja som bla mekonomen säljer , Omega 917 en skitdyr men 100 % säker lösning som håller i många år . Funkar lika bra i motorerna som styrservo o automater ....
Danneskoog skrev:Hej ! Packboxarna brukar bli torra o läcka . Och med risk för att bli hatad så rekomenderar jag en tillsatsolja som bla mekonomen säljer , Omega 917 en skitdyr men 100 % säker lösning som håller i många år . Funkar lika bra i motorerna som styrservo o automater ....

Undviker "mirakelmedel" så länge det går. Visst kan jag nog prova om det enda som återstår är att byta styrväxel...

Om det är så att det är packningar som du skriver, är byte av styrväxeln den enda permanenta lösningen då?

Vart sitter dessa packningar som ev. läcker lite mer exakt? Bara så jag vet vart jag skall titta någonstans.
av *pettson*
jojje1984 skrev:ja kör med mekonomens droppstop det är kanon bra, skulle det va skadligt för motorn/pump/låda skulle det inte få säljas
Men det är helt okej att sälja det när det inte har nån verkan alls i princip.
Men om vi återgår till problemet... Vart "brukar" det läcka som vanligast och hur kollar jag det?
Vad är det som gäller om det är packningarna? Är det byte av styrväxel som gäller då?
*pettson* skrev:
jojje1984 skrev:ja kör med mekonomens droppstop det är kanon bra, skulle det va skadligt för motorn/pump/låda skulle det inte få säljas
Men det är helt okej att sälja det när det inte har nån verkan alls i princip.
mina 2 bilar är täta så det har en 100%ig verkan ja är nöjd det är väll huvudsaken att JAG är nöjd, jag delar gärna med mig av den erfarenheten
Har nu kollat anslutningarna vid pumpen och hela behållaren. Inget där iaf.
Följde slang och rör och kunde inte se nått där.
Är det dammaskerna till inre styrlederna man skall kolla eller vart? :)

Tack för att ni hjälper.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Edit:

Nu låg det en liten pöl på golvet. Ser ut att komma från dammasken inre styrled höger.
Byte av styrväxel dä?

Läckan måste öka snabbt nu då för jag har aldrig sett märken på marken...

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]