Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yens
Jag ska besiktiga min röda fara inom kort, och givetvis har tutan lagt av...

Efter att ha läst lite så förstår jag det som att jag har två möjliga felkällor, tre i teorin. Den teoretiska är säkring 34, men eftersom torkarna funkar ska det inte vara den.

De två andra alternativen är antingen att hornen har givit upp, eller så är det kontakten i ratten som är kass. Jag har provat att få igång tutan genom att koppla loss ett horn i taget och köra mot en 12v-batteriladdare. Borde det ha tutat då? Det gjorde det inte, på något av hornen. Jag har någon form av svagt minne att tutan lät mesigt, det kan ju tyda på att redan tidigare funkade bara ett av två horn.

Låter detta som en vettig idé? Hur kan jag felsöka vidare? Om jag nu har gjort rätt i teorin och behöver köpa ny, är det någon som har koll på vad det finns? Bilen ska igenom besiktningen. Det är min byggbil och traktor, kan jag spara tio spänn på billigare tuta gör jag gärna det. Exempelvis Biltema, finns det någon modell att prova därifrån?

Stort tack på förhand!!
Användarvisningsbild
av Nexus
för utesluta mera fel än bara hornen kan du ju ta hjälp av en vän som tutar och se om det kommer fram spänning till hornen.
Och att de ger upp är ju inte helt ovanligt då de sitter ganska utsatta ...
av yens
Tack, jag fick ta en chansning, så jag köpte nya horn och det var ju lite spännande när de skulle monteras, för det visade sig vara precis likadana biltemahorn som redan satt där, som folk verkar ha åsikten att de håller ett år. Mina höll i alla fall minst två... :-)

Men döm av min förvåning när det faktiskt funkade efter att ha bytt dem, hus kan jag laga, men bilar har aldrig varit min grej.

Tack för hjälpen!

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]