I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av capman
Hejsan, jag har en V70 awd -98 och jag tänkte chippa den stackarn.

Har frågat runt på lite ställen och en del säger att man behöver byta chip och att då kostnaden går upp rejält, mer än dubbelt på vissa ställen.

Vissa säger att ifall det är elektronisk gas så ska det gå att bara programera om osv, vad är det som egentligen gäller?
Är det någon här som har en likadan bil som dom har chippat?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dem bilar om har elektroniskt spjäll programmeras bara om. De med mekaniskt byter man chip på.
av capman
Det var något sånt jag också hade hört, nu har ja ringt runt till 3 återförsäljare som chippar bilar och en sa att vi skulle behöva byta chip, BSR sa att det inte gick men om de hade varit en 99:a istället hade de gått och den 3:e sa också att de var chipbyte som gällde.

Hur vet jag ifall det är ett elektroniskt gasspjäll? Är det typ "har du gasvajer är de mekaniskt och har du inte en så är det elektroniskt" ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
capman skrev:Hur vet jag ifall det är ett elektroniskt gasspjäll? Är det typ "har du gasvajer är de mekaniskt och har du inte en så är det elektroniskt" ?
Så enkelt är det, har du gasvajer är det ett mekaniskt spjäll.
av capman
Marlboroman skrev:
capman skrev:Hur vet jag ifall det är ett elektroniskt gasspjäll? Är det typ "har du gasvajer är de mekaniskt och har du inte en så är det elektroniskt" ?
Så enkelt är det, har du gasvajer är det ett mekaniskt spjäll.

Då borde ju dom flesta kunna chippa min stackars volvo, undrar varför dom säger att det är chipbyte som gäller för jag har ingen gasvajer.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Antagligen för att du sagt att du har en 98:a..? Elektroniska spjället kom 99 på turbomodellerna så du lär ju i så fall ha en väldigt sen 98:a.

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]