NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sgf
Hej jag tänkte ge mig på och byta ut orginal grillen på min v50 -07 men när jag tagit mig en titt så får jag inblicken av att hela kofångaren måste monteras bort?? ?:-/ detta måste vara helt galet om det är menat så!!

Är det någon som bytt sin grill och gärna vill skriva en mer "utförlig" beskrivning om hur du gjorde för att byta?? (skriver ut papperet och har det bredvid mig när jag byter :mrgreen: )

Jag tänkte lägga en beställning ikväll för en ny grill men skulle vilja höra hur pass mkt jobb det är för att byta :???:

tack på förhand
mvh
Nicklas L
av kavabonga
Jag bytte grill på min v50 -07. Behövde inte ta bort något. Är lite pilligt och man får vara bestämnd men försiktig med lite skruvmejslar eller andra liknande verktyg. Kmr ihåg att jag använde en nyckelring som jag böjde till lite som en krok :-) lycka till
av Thor86
sgf skrev:Hej jag tänkte ge mig på och byta ut orginal grillen på min v50 -07 men när jag tagit mig en titt så får jag inblicken av att hela kofångaren måste monteras bort??
Gjorde så på min när jag byte grill idag, var och frågade på bilia först hur man skulle göra.

Man får plocka bort locken till strålkastarspolarna, plocka ur lamphusen, skruva bort 16 skruvar(5 vid varje hjulhus, 4 på undersidan och 2 på översida), ta bort 5 plast"låssprintar" på ovansidan, ta bort 2 metalclips(nerkant strax framför varje framhjul) sen därefter är det att få bort 3 låsflärpar på nerkanten av lamphusutrymmet. Sen kan man plocka av kofångaren. För mig tog det 2,5 timme från att jag börja tills allt var tillbakaskruvat.

Det var lite smålurigt emellanåt hur man skulle göra, men efter lite tids funderande gick det att lösa.

Några reflektioner medans jag höll på
+För jävla smidigt att man kan plocka ur lamphusen
+Det är 2st justerskruvar per xenonlampa, min högra står lägre än den vänstra och jag har varit på och skruvat förut men då fick jag inte upp ljusbilden, kanske var för den jag var på redan var i maxläge, kanske blir bättre om man provar andra skruven
+Kofångarn är ordentligt infäst
+Kofångarn kändes ganska stabil och stadig för att vara av plast
+Det blev fan så mycket snyggare med nya grillen :D

-Fick en ganska bra koll på de olika kylarna och det har en verkligt utsatt placering, det ber ju bara om att gå sönder, funderar nästan på om det kan vara värt att sätta något finmaskigt nät framför

kavabonga skrev:Jag bytte grill på min v50 -07. Behövde inte ta bort något. Är lite pilligt och man får vara bestämnd men försiktig med lite skruvmejslar eller andra liknande verktyg. Kmr ihåg att jag använde en nyckelring som jag böjde till lite som en krok :-) lycka till
Försökte på detta sätt förut men var rädd att skada kofångaren och strunta i det, då trodde jag att kofångarn var av plåt :lol:
Senast redigerad av 1 Thor86, redigerad totalt 0 gånger.
av Pippolei
Jag bytte min grill på ca 45 min med hjälp av en flat mejsel och lite buntband.

Buntbanden fäste jag på 3 ställen i grillen för att dra grillen utåt samtidigt som jag petade loss clipset som håller grillen på plats i fronten.
Hur enkelt som helst ( Dock sitter grillen olika hårt beroende på hur pass mycket ingrodd smuts som finns vid clipsen).

Thor86, det står i din profil att du kör en V50 MY09, den har väl redan en snygg grill från fabrik?
Vilken bytte du till i såfall?
av Thor86
Nej den grillen med runda järnmärket kom först till my11(om jag inte missminner mig), ursprungliga på min var en fyrkantig
Användarvisningsbild
av Hedda
Stekspade i teflon är de bästa verktyget de använde jag när jag bytte min grill tog 15-20 min
Användarvisningsbild
av doggeli
Pippolei skrev:Jag bytte min grill på ca 45 min med hjälp av en flat mejsel och lite buntband.

Buntbanden fäste jag på 3 ställen i grillen för att dra grillen utåt samtidigt som jag petade loss clipset som håller grillen på plats i fronten.
Hur enkelt som helst ( Dock sitter grillen olika hårt beroende på hur pass mycket ingrodd smuts som finns vid clipsen).
Jag bytte grill på min V50 -07a till en S40 grill. Lånar denna tråd och dumpar några bilder.

Före
Bild

Använd en smal skruvmejsel. Trä in en buntband så du kan hålla ut grillen ifrån fäste. (åker lätt tillbaka och låser fast)
Bild

Övre raden lös. Bara dom 4 undre kvar.
Bild

Efter, V50 med S40 grill
Bild
av Pippolei
Grymt snyggt blir det! :-)-)
Jag satte mina buntband runt de vertikala stängerna, nära fästena.
Då kan dra utåt samtidigt som man försöker få loss fästena.

Nu så behöver jag däremot få bort s40n grillen för att byta ena signalhornet som har gett upp.
Så jag undrar om någon har en bra metod för att få bort den nya grillen utan att behöva plocka ner hela fronten???
Användarvisningsbild
av doggeli
Bra fråga. Hade tyvärr inga fler bilder än denna. Känns som grillen ska räcka att motera bort.
Bild
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]