Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Hej alla!
Jag har två frågor, det är följande:

1. Jag har funderat lite på när man fixar t. ex. en rostig skärmkant. Tänk att det bara är lite grann, måste man slipa ner hela skärmen då för att det ska bli snyggt, eller kan man bara slipa en bit och sedan lacka? Det måste ju bli en kant tycker jag, men lacka en hel skärm bara för en rostfläck?
2.Kan någon förklara för mig hur sökfunktionen funkar. Sist jag försökte använda den funkade det inget bra.
/Tack på förhand kompisar.
Användarvisningsbild
av G-kraft
När du ska laga en rostskada, så måste du alltid ta en lite större del än själva skadan...tycker inte att du ska behöva åtgärda hela skärmen...men en liten bit runt om hela skadan...

För att risken om du gör endast skadan kan vara att det redan har spridit sig under lacken..utanför skadan...utan att det syns för stunden...
av matzen10
När du slipat så mycket du behöver så använder du bilspackel för att fylla ut. Då slipper du en kant.
Är det bara en liten fläck så lägger du på spacklet med fingret, annars köper du en liten gummispackel och lägger på det.
Lägg på flera tunna skikt istället för ett tjockt; då är det lättare att hålla sig inom det området som ska fyllas igen ;-)
När allt spacklande är klart är det så dags för slipning av spacklet. Köp flera olika slippapper med olika kornstorlek. Om du inte vet vilka du ska ha så hjälper de dig på affären där du köper färgen. Slipa med lätt hand och bered dig på att ett litet område runt omkring brukar bli lite slipat oxå. Ingen fara med det!
Sedan är det dax för lack. Då behöver du maskera de närliggande delarna med maskpapper och tejp. Hur du gör detta finns det 1000 olika tips/sätt på, tror jag...Du får själv avgöra hur, eller fråga de i färgaffären.
Efter lack kan det ju uppstå lite färgskillnad, vilket är normalt. Antingen så rubbar/slipar du lacken runt omkring för att erhålla samma nyans (obs! rubba/slipa gör du kanske en vecka efteråt då du vet att det nylackade området är genomhärdat) eller oxå blir nyansskillnaden så liten att du kan leva med det. Det beror lite på vilken kulör du har på bilen; ett nylackat område kan synas väldigt mycket eller nästan ingen alls!

Inte så mycket hjälp kanske men alltid något!
Lycka till och glöm inte att fråga proffsen i din lokala affär. Eller åk förbi en billackerare; de är aldrig omöjliga att svara på frågor!

M V H
---> Matz

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]