Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Hej
Hur gör man för att mäta med en digital multimeter för att försäkra sig om att det är kuggkransen som är fel och inte abs-sensorn? Hur ställer jag in mulimetern, Vac eller ohm eller annat? Vilka värden ska ratten på mätaren peka på? Exempelvis på ohm finns flera värden att välja på. Var sätter jag den röda och den svarta anslutningen? Tacksam för svar så att jag inte tar bort sensorn i onödan om det är kuggkransen det är fel på. Jag fick mätt idag på en verkstad att det är vänstra sidan fram som är felande, men bilmeken kunde inte uttala sig om det var fel på sensorn eller kransen. Bilen är en 945:a LTT från 1996. I kväll har jag lossat lite på sensorn vid hjulet och vridit på den lätt utåt och lite mera i sidled och sprayat massor av rostlösningsmedel. Visst kan man se kuggkransen om man tar bort sensorn? Det är väl krångligare att ta bort bromsskivan? Då måste väl navet bort först, eller?
Senast redigerad av 1 Volvo 945, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
För att se om sensorn registrerar kuggkransen rätt så använder man ett oscilloskop.
För att titta på kransen så underlättar det om man tar bort bromsskivan och då tar man först bort broms oket sen får man hamra på skivan där fälgen ligger emot då den brukar sitta fast ganska rejält.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har verkstan bara kollat felkoder? Hade dom mätt på givaren hade du fått reda på om det är givaren eller kransen.

Börja med att mäta resistansen i givaren. Dela kontaktstycket på innerskärmen, ungefär vid servobehållaren. Det ska vara runt 1000 Ohm, så välj ett område strax över. Oftast är mätområdena 200 - 2000 - 20 000 osv, så sätt den på 2000 (2k) Visar den högre än säg 1500 så är givaren kass.

Är givaren hel men felkoden kommer tillbaka gan du gå vidare och mäta signalen. Sätt multimetern på mV AC, lyft bilen och snurra på hjulet. Brukar bli ett par hundra milliVolt om man snurrar för hand. Gör likadant på andra sidan som är hel så har du nåt att jämföra med. Svag signal kan tyda på att tandhjulet är rostigt, eller att givaren är krökt och har för stort avstånd till hjulet.

Det är svårt att se tandhjulet om skölden är hel, kanske går om du tar bort oket. Det får du göra ändå om du ska ha loss skivan.
av Volvo 945
Nu har jag kollat kuggkransen som sitter innanför navet och det är helt och ok. Högra abs-sensorn visar 1100 ohm och vänster visar 1900 ohm. Konstigt nog visar den 0,2 volt när man snurrar hjulet. Eller det värdet kanske är riktigt även om ohm-värdet är felaktigt? I alla fall köpte jag en ny på Biltema som jag ska sätta dit idag. Men tyvärr har sensorn rostat fast. Hur ska jag få bort den utan att förstöra "röret" som sensorn sitter i. Blir hålet för stort eller "röret" som det sensorn sitter i spricker är det ju illa.
Förslag?
av Volvo 945
Nu är det klart! Efter MYCKET krångel att försöka borra ur hålet med navet på plats tog jag till slut bort navet så att jag kom åt bättre. Därefter borrade jag med en ny vass 18 millimeters borr upp hålet så att det bara var att med handkraft peta in sensorn i hålet. Nu vet jag hur jag ska göra när högra sidan fram kommer att behöv bytas. Då gör jag så här: 1. Kolla kuggkransen efter sprickor, 2. mät ohm när däcket är stilla och millivolt när jag sakta snurra däcket med foten, 3. är det sensorn som felar: ta bort allt, dvs fälg, ok, okhållare och nav, 4. ta bort metalldelen som sitter fastskruvad på baksidan, 5.slå ut magneten i mitten och borra därefter upp hålet med större och större borr upp till 18 mm, 6. rengör med rostlösning och sedan vatten, 7. det ska gå att peta in den nya sensorn på plats med ett finger, så lätt ska det gå, 8.skruva fast allt i omvänd ordning.
Hade jag gjort på detta sätt från början hade det gått mycket fortare. Men detta var första gången jag bytt en abs-sensor. I förebyggande syfte ska jag köpa en till sensor från Biltema så att jag har en när nästa går sönder. 945:an har gått nästan 41000 mil och man kan väl inte klaga på att sensorn tar slut nu. I övrigt rullar bilen bara på utan att gå sönder. Kostnaden blev med lite bensin 1000 kr totalt. 300 kr för felsökning, 400 kr för sensorn, 270 kr för 1/2 "-hylsor med insexformat (10 +12 mm), en lednyckel med insexformat (10 mm) samt två borrar på 18 mm. Det visade sig att man skulle använda de som var 10 mm. Jag försökte först med en insexnyckel som satt i ett hölje tillsammans med andra insexnycklar, men det var dömt att misslyckas. Här krävdes det kraft från ett spärrskaft med hylsa samt ett förlängningsrör.Först då släppte insexbultarna. (Hylsorna med insexformat köptes för att ta bort okhållaren). Nu har jag alla verktyg som behövs och dessutom kunskapen, så nästa gång ska det nog gå geschwint! Nu ska jag fira detta med en kall mellanöl och lite chips och se Indiana Jones med grabben!
Senast redigerad av 1 Volvo 945, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bra jobbat, gå nu gärna till ditt första inlägg i tråden och lägg till "Löst" i slutet av rubriken så att andra med samma problem kan få hjälp.

Mvh GK
av tuxedo
Grattis till att du fixat felet.

Och det här tycker jag är ett praktexempel på hur en återrapportering ska se ut. :D
Jag har ju skrivit om det i rubriken "förslag och förbättringar" som du kanske sett.

Att sen krydda med lite pesonlig stil och humor gör ju att man blir på bra Påskhumör också.

//Mvh.
tuxedo
av storslalom
Jag fyller på lite i denna tråden då jag håller på med samma problem...
Abs:en kliver in precis innan man stannar varje gång, så jag tänkte jag skulle mäta
abs givarna nu.
Problemet är att jag inte får nåt värde på den ena och 6,5 Mohm på den andra :shock:
Är båda slut eller gör jag nåt fel här?
/ Fredde

945:a -91 med 36Tusen mil på mätarn.
Edit:
Har varit ute å mätt lite till nu!
hissat upp bilen och fått lite bättre värden, 1,8 kohm på den ena och 1,3 kohm på den andra.
Problemet verkar vara att när jag snurrar på hjulet så tappar jag värdet emellanåt?
Är det kablaget som glappar eller tappar man motståndet om avståndet till kuggkransen blir för stort?
/ Fredde
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat kuggkransarna så att dom är hela och rena?

Mvh GK
av storslalom
gnestakalle skrev:Har du kollat kuggkransarna så att dom är hela och rena?

Mvh GK
Jo har borstat å knackat ren dom, alla kuggar finns å inga sprickor, men det var mycket rost på dom.
Kan dom ha bill för små? :roll:
/ Fredde

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android