Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte helt nya däck o fälgar i början på april, jag lämnade in dem för montering på bil och balansering, veckan innan gjorde jag hjulinställning.

När jag åkte ifrån verkstaden så märkte jag vibrationer i 80-105km/h och jag provade att dra åt alla däck, det hjälpte inte, jag plockade av däcken och uppmärksammade att vikterna på höger fram hade släppt.

Jag åkte tillbaka fick det monterat och balanserat igen, men mot min förvåning så fick jag samma vibrationer som innan.

Jag ska byta bromsskivor framöver nu som vid hjulinställningen påpekades att dem var slut. Kan detta bidra till vibrationen?

jag märker inte att det vibrerar när jag bromsar så jag tror inte skivorna är snea eller ojämnt slitna.

Jag skall varifall efter jag har bytt bromsskivor tillbaka och låta killen balansera om däcken. Men det känns konstigt att han skulle göra fel då han är duktig på sin sak.

Har någon vart med om samma sak och kan ge svar på vad det kan tänkas att vara?

Tack på förhand, Hugo
Har du eftermarknadsfälgar eller originalfälgar? Om du har eftermarknadsfälgar så är det viktigt att använda navringar för att navet ska ta tight mot hålet i fälgen om det är ett större navhål i fälgen. Om man inte har dessa navringar så centrerar inte fälgen mot hjulnavet och då kan man få dessa vibrationer.
Omek skrev:
Hixxey skrev:Jag köpte helt nya däck o fälgar i början på april, jag lämnade in dem för montering på bil och balansering, veckan innan gjorde jag hjulinställning.

När jag åkte ifrån verkstaden så märkte jag vibrationer i 80-105km/h och jag provade att dra åt alla däck, det hjälpte inte, jag plockade av däcken och uppmärksammade att vikterna på höger fram hade släppt.

Jag åkte tillbaka fick det monterat och balanserat igen, men mot min förvåning så fick jag samma vibrationer som innan.

Jag ska byta bromsskivor framöver nu som vid hjulinställningen påpekades att dem var slut. Kan detta bidra till vibrationen?

jag märker inte att det vibrerar när jag bromsar så jag tror inte skivorna är snea eller ojämnt slitna.

Jag skall varifall efter jag har bytt bromsskivor tillbaka och låta killen balansera om däcken. Men det känns konstigt att han skulle göra fel då han är duktig på sin sak.

Tack på förhand, Hugo
Dåliga produkter?
Omek skrev:
Hixxey skrev:Jag köpte helt nya däck o fälgar i början på april, jag lämnade in dem för montering på bil och balansering, veckan innan gjorde jag hjulinställning.

Tack på förhand, Hugo
Dåliga produkter?
Tja, nej, det är knappast dåliga produkter, gav 11 000:- för allt och då förväntar man sig kvalite, det är han som balanserat som gjort ett dåligt jobb, jag skiftade framdäck med bakdäck, och då förflyttade sig vibrationerna bak. Ska balansera om dem.
Hej.
Var köpte du dina hjul från för firma?
Jag har precis samma problem.
Väntar nu på en ny uppsättning hjul, 18 tum, men det har ju varit påsk....
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]